آخرین عناوین

چهارشنبه 12 بهمن 1401-11:59 کد خبر:115776

با حکم دادگستری مازندران صورت گرفت:

فعالیت معدن متخلف در کیاسر مازندران متوقف شد

رییس کل دادگستری مازندران گفت: فعالیت یک واحد معدن در کیاسر که سبب تخریب منابع طبیعی وقطع وآسیب درختان ارس که ازبا ارزش ترین درختان مناطق کوهستانی است، تعطیل شد.


به گزارش خزرتیترخبر، با توجه به گزارش ها و نارضایتی مردم و فعالان رسانه ای درخصوص برداشت غیر اصولی یک معدن درمنطقه گویچاله کیاسر وقطع درختان ممنوع القطع «اُرس»«وُرس » یا« سرو کوهی رئیس کل دادگستری مازندران به این مساله ورود ودستورات لازم برای پیگیری موضوع راصادرکرد.

براساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق اکبری بابیان اینکه احیا و حفاظت از حقوق مردم در حوزه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی ازوظایف دستگاه قضایی است،اظهارداشت: تجاوزبه منابع طبیعی وقطع درختان، تجاوز به حقوق عامه مردم است ودستگاه قضایی استان دراین زمینه پیگیری های لازم را دارد متاسفانه درمنطقه کیاسر ،برداشت غیر اصولی یک معدن موجب تخریب منابع طبیعی وقطع وآسیب درختان ارس که ازبا ارزش ترین درختان مناطق کوهستانی است شده است.

وی ضمن تقدیر ازپیگیری رسانه ها و دیده بانان مردمی ودلسوزان منابع طبیعی از عدم نظارت برنحوه فعالیت معادن انتقاد کرد وگفت:درصدور مجوز معادن باید دقت لازم صورت گیرد وتا زمانی که کلیه مجوزهای قانونی بویژه مجوز ازاداره کل منابع طبیعی استان صادرنشده است اجازه فعالیت داده نشود وهمچنین برنحوه برداشت نیز نظارت صورت گیرد.

رییس کل دادگستری مازندران تصریح کرد: نتایج بازدید رییس حوزه قضایی کیاسر ازمنطقه و پیگیری های مستمر نشان می دهد بخشی ازسنگ ها با بی رحمی و بدون ملاحظه ورعایت اصول به سمت دره رها شده ومنجر به آسیب اساسی وتخریب درختان ارس شده است پیمانکاران و مالکین معدن به دادگاه احضار شده ومتعهد گردیدند نسبت به رفع مشکل مذکور اقدام واز برداشت غیر اصولی که منجر به آسیب درختان گردد خودداری نمایند درغیراینصورت نسبت به توقف دوره ای معدن اقدام گردد.

عالی ترین مقام قضایی استان مازندران خاطرنشان کرد:با توجه به ادامه برداشت غیر اصولی و گزارشات مردمی وتائید گزارش مردمی توسط سرجنگلبانی وبا تشکیل کمیته استانی و پیگیری های مستمر حوزه قضائی کیاسر معدن مذکورتعطیل و کلیه ادوات ازداخل معدن خارج شد.

به گزارش خزرتیترخبر، اُرس گونه ای از درختان کمیاب، ممنوع القطع و با ارزش بومی ایران است که به نام « »«وُرس » یا« سرو کوهی» نیز نامیده می شود و در ارتفاعات بیش از دو هزار ۵۰۰ متر می روید، درختانی مانند ارس بسیار کند رشد می کنند. (کمتر از یک میلیمتر در سال) و عمر طولانی (بالای ۲هزار سال) دارند اما با رویش در بالادست، موجب جلوگیری از تغییرات اقلیمی، جذب آب باران و ذخیره آن در خاک خصوصا در هنگام بروز سیلاب خطرناک می شوند./دادگستری مازندران

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :