آخرین عناوین

دوشنبه 23 آبان 1401-16:31 کد خبر:111202

ایرنا گزارش می دهد:

مازندرانی‌ها در مسیر افزایش ابتلا به دیابت

مبتلا بودن حدود ۲۰ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال مازندران به دیابت و پیش دیابتی بودن ۲۹ درصد دیگر، این استان را به کانون مبتلایان به این بیماری غیر واگیر تبدیل کرده است.


خزرتیترخبر: وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اتکا به پیمایش علمی و تحقیقاتی جدید استان های رتبه دار در ابتلا به این بیماری را معرفی کرده است و مازندران، گیلان،یزد،خوزستان و سمنان به عنوان پنج استان رکوردار دیابت کشور معرفی شده اند، در این رتبه بندی متاسفانه مازندران در جایگاه نخست قرار دارد و زنگ خطر ابتلا به این بیماری برای مردم این استان به صدا درآمده است .

دیابت یا بیماری قند، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهرمی شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است.

دیابت به دو نوع تقسیم می شود: دیابت نوع یک که به دیابت دوره نوجوانی ، وابسته به انسولین و دوره کودکی نیز معروف است در اثر اختلال در سوخت و ساز بدن و عدم ورود قند موجود در خون به سلولها ، قند در رگها انباشته می شود و موجب افزایش قند خون می گردد.بر اساس تحقیقات انجام شده بین پنج تا ۱۰ درصد بیماران دیابتی در گروه نوع یک قرار دارند.دیابت نوع دوم که ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران دیابتی را در بر می گیرد ، بیشتر زمینه ارثی دارد و عوامل محیطی موجب بروز علائم بیماری می شود.

بر اساس داده های آماری ، در ایران بیش از هفت و نیم میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال به دیابت دچار هستند و که ۱۴ درصد جمعیت کشور در این محدوده سنی از این بیماری رنج می برند .

تبعات بیماری دیابت وسیع و گسترده است و پس از سالها ابتلا فرد به این بیماری به مرور اثرات آن بر اعضای بدن از جمله چشم ، کلیه و قلب هویدا می شود و در نهایت با شدت گرفتن بیماری منجر به بیماریهای نارسایی کلیوی ، نابینایی و قطع عضو نیز می شود.

شعار کمپین سه ساله دیابت از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ "دسترسی به مراقبت دیابت" از سوی سازمان جهانی بهداشت نامگذاری شده است و همچنین شعار اختصاصی سال ۲۰۲۲ دیابت نیز، با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم " اعلام شده است.

شنبه ۲۱ ابان آموزش پیش دیابت، پیشگیری و شیوه زندگی سالم،یکشنبه ۲۲ آبان: آموزش دیابت، جامعه، مدارس و خانواده، دوشنبه ۲۳ آبان: با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم، سه شنبه ۲۴ آبان: آموزش دیابت، خود مراقبتی، چهارشنبه ۲۵ آبان: آموزش دیابت، رسانه و سلامت دیجیتال، پنج شنبه ۲۶ آبان: آموزش دیابت، ارائه دهندگان خدمت، پزشکان، پرستاران، مراقبین سلامت، جمعه ۲۷ آبان: آموزش دیابت، دسترسی به دارو و درمان و نقش بیمه ها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته ملی مقابله با دیابت نامگذاری شده است.

شناسایی بیش از ۲۰۰ هزار بیمار دیابتی در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تعداد بیماران دیابتی شناسایی شده در این استان بیش از ۲۰۰ هزار نفر است.

عباس علیپور با اشاره به ارزیابی های جدید وزارت بهداشت ،مازندران در زمینه شیوع دیابت رتبه اول کشور را دارد ، افزود:به طوریکه در حال حاضر ۱۹.۸ دهم درصد مردم بالای ۲۵ سال استان درگیر این بیماری هستند که برای درمان خود از داروهای کاهنده قندخون استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در همین حال در زمینه شیوع پیش دیابتی بودن مازندرانی ها هم در رتبه ششم کشور قرار داریم .

معاون بهداشتی مازندران گفت :۲۹ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال استان پیش دیابتی هستند یعنی اینکه اگر این افراد در سبک زندگی و تغذیه خود تغییر رویه ندهند جزو بیماران دیابتی آینده استان خواهند بود.

وی یکی از عوامل تاثیرگذار در ابتلا افراد به دیابت را چاقی و اضافه وزرن عنوان کرد و افزود:متاسفانه مردم مازندران در این زمینه نیز جزو استان های برتر چاقی به شمار می روند و این خود از جمله عوامل بالابردن ریسک ابتلا به بیماری دیابت است.

به گفته علیپور در حال حاضر ۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان اضافه وزن یا چاقی دارندکه این خود نوک پیکان احتمال ابتلاء این افراد به دیابت را در آینده افزایش می دهد.

زنان، بیشترین مبتلایان به دیابت در مازندران

وی با تاکید بر اینکه کم تحرکی و چاقی اصلی ترین عامل در ابتلا به این بیماری به شمار می رود ، گفت : با تغییر سبک زندگی و آپارتمان نشین شدن زنان مازندران شاهدیم بیشترین آمار ابتلا به این بیماری را این قشر تشکیل می دهند .

معاون بهداشتی مازندران اضافه کرد : در حال حاضر ۶۰ درصد مبتلایان به دیابت در استان که شناسایی شدند را زنان تشکیل می دهند و در صورت تداوم همین شیوه و سبک زندگی مطمنا زنان بیشتری از این استان به بیماری مبتلا می شوند .

وی به زنان مازندران توصیه کرد که برای جلوگیری از چاقی و ابتلا به دیابت تحرک و فعالیت بدنی را در برنامه روزانه زندگی خود قرار بدهند و برای این منظور پیاده روی روزانه را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

نیمی از بیماران دیابتی از بیماری خود اطلاع ندارند

علیپور گفت: ۲۰ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال مازندران به این بیماری دچار هستند ولی در حال حاضر فقط ۲۰۰ هزار بیمار دیابتی استان شناسایی شده است این درحالی است که  براساس درصد می بایست تعداد بیشتری بیمار شناسایی شود .

وی با اشاره به اینکه باید ۸۰ درصد از بیماران دیابتی مازندران را شناسایی کنیم ، افزود : با توجه به فعال بودن طرح پزشک خانواده در استان و برخورداری تمامی خانواده های شهری و روستایی استان از یک تیم متخصص مراقبت های پزشکی ،ضرورت دارد که مردم با مراجعه به این پزشکان کنترل  قندخون و درمان اقدام کنند.

بنا به اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۲ میلیون و ۷۵۴هزار و ۸۴۵ خانواده زیر پوشش این دانشگاه پزشک خانواده دارند هم اکنون ۵۵۱ پزشک خانواده شهری و ۳۷۸ پزشک خانواده روستایی در استان مشغول فعالیت هستند.

معاون بهداشتی مازندران با تاکید بر اینکه تشخیص بموقع و درمان بهنگام می تواند از اثرات و تبعات این بیماری بکاهد ، گفت :به ازای هر ۱۰ سال تشخیص دیرهنگام بیماری دیابت هشت تا ۱۰ سال از عمر فرد کاهش می یابد.

وی به بیماران دیابتی توصیه کرد که با کادر مراقبت های اولیه بهداشتی درمانی استان در شهر و روستا ارتباط مستمر داشته باشند و آنها آمادگی ارائه بهترین خدمات مراقبتی را دارند که به بیماران ارائه می کنند .

علیپور اضافه کرد : بیماران دیابتی مراجعه منظم به پزشک، رعایت دستورات دارویی ، کنترل فشارخون ، کنترل وزن، فعالیت بدنی مستمر ، رعایت دستور غذایی و عدم مصرف دخانیات را در برنامه زندگی خود پیاده کنند.

۱۴نوامبر مصادف با ۲۳ آبان روز جهانی دیابت است./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :