آخرین عناوین

سه شنبه 29 شهريور 1401-17:12 کد خبر:110054

استقبال سرد رانندگان از سرویس مدارس در مازندران

این روزها در حالی استقبال سرویس‌های مدارس برای سال تحصیلی جدید در مازندران سرد است که به اعتقاد مسوولان آموزش و پرورش استان ، واقعی سازی نرخ ها می‌تواند مشوقی برای رانندگان  باشد.


به گزارش خزرتیترخبر، سرویس مدارس یکی از مهم ترین شیوه های حمل و نقل در فصل آموزشی محسوب می شود که علاوه بر کاهش بار ترافیکی در ایام مدارس ، می تواند تضمین کننده امنیت دانش آموزان نیز باشد.

استقبال سرد شرکت ها و دارندگان خودروهای سرویس مدارس آن هم تنها چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی جدید می تواند چالشی مهم برای شهرهای مازندران باشد که در شرایط عادی نیز به دلیل نوع شهرسازی و تراکم جمعیت و گردشگرپذیری با معضل ترافیک رو به رو هستند.

برای مثال ؛ طبق آخرین آمار انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش مازندران که هفته گذشته در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفت، برای شهر ساری فقط ۹۰ دستگاه خودرو سرویس مدارس نام نویسی کردند در حالی که این شهر نیازمند دستکم ۹۰۰ دستگاه خودرو سرویس مدرسه است.

بسیاری از مدیران مدارس، رانندگان سرویس و حتی مسئولان آموزش و پرورش این وضعیت را ناشی از انتظار برای واقعی سازی نرخ های سرویس مدارس و یا اعلام نرخ های جدید می دانند که هنوز از سوی شورای های شهر به عنوان نهاد تصمیم گیر اعلام نشده است.

رییس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش مازندران روز سه شنبه گفت : با وجود این که در بعضی رسانه ها اعلام شد که شورای شهر ساری درباره نرخ های جدید تصمیم گیری کرده است اما هنوز این نرخ ها به آموزش و پرورش اعلام نشده است.

سیداحمد واردی با اشاره به وجود چندین مدل از حمل و نقل دانش آموزی ، افزود : اعلام بموقع نرخ های سرویس مدارس و واقعی بودن این نرخ ها با هزینه ها می تواند مشوق خوبی برای استقبال شرکت ها و رانندگان باشد، همچین با توجه به شرایط کرونایی و برخی محدودیت ها که شمار سوار کردن دانش آموزان را کم کرده است باید برای رانندگان مشوقی در نظر گرفته شود.

وی تعیین نرخ سرویس مدارس را متناسب با هر شهر و بر اساس پیشنهاد کارگروه ماده ۱۸ دانست و گفت : تصمیم و پیشنهاد این کارگروه باید در شورای شهر به عنوان نهاد تصمیم گیرنده در باره نرخ حمل و نقل در هر شهر  به تصویب برسد و سپس به آموزش و پرورش هر شهرستان اعلام شود.

خلا قانونی در مهلت تعیین نرخ

رییس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت : آغاز فعالیت کارگروه برای هر سال تحصیلی ، اسفند ماه سال قبل است که متاسفانه به دلایلی این کارگروه برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تشکیل نشد.

واردی افزود : نخستین جلسه این کارگروه هفته گذشته برگزار  شد ، در حالی که باید از اسفند سال گذشته آغاز به کار کرده و مسائلی همچون قیمت سرویس مدارس در آن پیگیری و چکش کاری می شد.

وی ادامه داد : متاسفانه قوانین در باره مهلت شورای شهر و کارگروه ماده ۱۸ جهت تعیین و ابلاغ نرخ سرویس مدارس دارای خلا است و همین موضوع باعث شده تا نتوانیم شاهد تسریع در آماده سازی سرویس مدارس برای سال تحصیلی باشیم.

رییس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش مازندران گفت : همین مساله باعث شده که اکنون با وجود چند روز مانده به سال تحصیلی هنوز نرخ جدید به دست شرکت ها وآموزش و پرورش نرسیده است.

واردی با تاکید بر لزوم اصلاح برخی قوانین برای کارگروه ماده ۱۸ و بخصوص موضوع سرویس مدارس در سطح ملی ، افزود : به طور مثال در حال حاضر شوراهای اسلامی شهر پاسخ بموقع به نیاز آموزشی نمی دهند که همین مساله می تواند چالش ساز باشد.

وی با بیان این که آموزش و پرورش و اداره انجمن اولیا بطور جدی پیگیر حل مشکل سرویس مدارس هستند ، گفت : تا اصلاح قوانین نیازمند همراهی و همکاری شورای های اسلامی شهرها هستیم که البته این مساله نیز باید در شورای آموزش و پرورش به عنوان نهاد بالادستی مدیریت شود زیرا شورا ها در هر شهر به صورت مجزا فعالیت می کنند.

رییس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش مازندران با بیان این که در حال حاضر حدود ۱۵۰ شرکت سرویس مدارس در استان ثبت شده‌اند ، افزود : هشت شرکت در ساری قرار دارند که از این تعداد ۶ شرکت فعال هستند.

واردی بار دیگر از شوراهای شهرهای استان خواست تا هرچه سریع تر درباره نرخ سرویس مدارس تصمیم گیری و آن را ابلاغ کنند تا دانش آموزان و والدین سال تحصیلی پیش رو را با کمترین چالش آغاز نمایند.

استان مازندران دارای بیش از ۵۳۰ هزار دانش آموز است که از این تعداد هر ساله حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد با استفاده از سرویس مدارس تردد می کنند./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :