آخرین عناوین

سه شنبه 29 شهريور 1401-8:56 کد خبر:110042

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد:

شناسایی یک مورد ابتلا به وبا در مازندران/ تست کرونایی ۲۰ درصد زائران عتبات مثبت است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شناسایی یک مورد ابتلا به وبا در استان خبر داد.


به گزارش خزرتیترخبر، عباس علیپور از شناسایی یک مورد ابتلا به وبا در استان خبرداد و گفت: این فرد سابقه سفر خارجی داشته و تست وی مثبت شده است.

براساس این گزارش، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه این فرد اخیرا از سفر خارجی بازگشته و نتیجه آزمایش (اِلتور) او مثبت شده است، افزود: مراحل درمان وی به صورت سرپایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: وبا بیماری است که از طریق دهان منتقل می شود و خوردن آب مانده و ضدعفونی نشده در بروز این بیماری تاثیر دارد و احتمالا استفاده از آب غیربهداشتی دلیل بروز بیماری در افراد شده است .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ابراز امیدواری کرد که تعداد مبتلایان به این بیماری در استان کم باشد که با تشخیص و درمان به موقع از تبعات این بیماری جلوگیری شود.

علیپور از زائرانی که از عتبات عالیات باز می‌گردند خواست که در صورت داشتن علائم بیماری، خود را قرنطینه و اگر شدت بیماری آنها زیاد است به پزشک مراجعه کنند.

علائم وبا را بشناسید

وی اسهال آبکی شدید و متوسط، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی،  گرفتگی عضلات پشت ساق پا و عطش فراوان را از مهمترین علایم بیماری وبا برشمرد و ادامه داد: آشامیدنی و خوراک آلوده مانند سبزی ها و میوه هایی که با آب آلوده شسته شده اند و آلودگی غذاهای پخته شده بعد از تهیه، تماس مستقیم دست با ترشحات اسهالی بیمار مبتلا به وبا راه انتقال این بیماری بوده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: جوشاندن یک دقیقه ای آبی که از سلامتش اطمینان ندارید، شستشوی دست با آب و صابون قبل از غذا و بعد از اجابت مزاج، خودداری از خرید هرگونه مواد غذایی و خوراکی از دست فروشان و ضدعفونی کردن سبزی ها و میوه ها از راه‌های پیشگیری است.

هشدارهایی که باید جدی گرفته شود

علیپور رعایت بهداشت فردی را بهترین و مطمن ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیمار عنوان کرد و افزود: شستن مرتب دست ها می تواند برای مقابله با این بیماری تاثیر داشته باشد .

وی ادامه داد: شهروندان نیز سعی کنند در صورت مشاهده علائم ابتلا به این بیماری در زائران به مدت چهار تا پنج روز از ملاقات و دیدار با فرد خودداری کنند.

وی اظهار داشت: عامل بیماری وبا در آب، محیط های مرطوب، میوه و سبزی، صدف دریایی و گوشت زنده می ماند ولی تحمل چندانی نسبت به خشکی و نور آفتاب ندارد و با جوشاندن آب به مدت یک دقیقه از بین می رود و منبع بیماری وبا، آب و غذای آلوده به مدفوع انسانی است.

بیماری وبا چیست ؟

وبا یک عفونت اسهالی حاد است که توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب به دنبال خوردن آب یا مواد غذایی آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد شده و عموما با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی ایمن و سیستم مناسب جمع آوری فاضلاب ارتباط دارد.

وبا هنوز یک تهدید برای سلامت عمومی است و سالانه جان حدود ۲ میلیون نفر را می گیرد .

بیماری وبا هنوز در دنیا به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی محسوب می شود. بر اساس تخمین محققین سالانه بین سه تا چهار میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا و حدود ۲ میلیون نفر جان خود را از دست می دهند. بیشترین موارد ابتلا  مربوط به ۲ قاره آفریقا و آسیا بوده و  درمان صحیح و مناسب میزان کشندگی بیماری می‌تواند حتی به کمتر از یک درصد کاهش یابد .

تا کنون هفت همه گیری وبا در دنیا ثبت شده که در ۶ مورد بیشتر ناشی از بیوتیپ کلاسیک بوده است، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بیماری در ۴۷ کشور دنیا اندمیک بوده و در مناطق آندمیک نیز افزایش موارد ابتلا به این بیماری در مقایسه با سالهای قبل از وقوع همه گیری کرونا گزارش شده است.

از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تا کنون سازمان جهانی بهداشت طغیان وبا را در کشورهای بنین، مالاوی، کامرون و همچنین برخی از ایالت های کشور افغانستان، پاکستان و عراق گزارش کرده است.

در سال جاری به دنبال وقوع طغیان وبا در سلیمانیه، کردستان و کرکوک در کشور عراق، از تاریخ ۲۷ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ مواردی از ابتلا به این بیماری در استان کردستان در کشور ما نیز گزارش شد.

تست مثبت کرونایی ۲۰ درصد از زائران عتبات

براساس همین گزارش، عباس علیپور با بیان این که روند بیماران سرپایی، بستری، بدحال و فوتی‌ها ناشی از کرونا کاهش یافت و در رنگ بندی کرونایی نیز وضعیت خوبی داریم، افزود: آن چه که سبب نگرانی می‌شود این است که ۲۰ درصد تست کرونا زائرانی که از طریق هوایی به استان برگشتند، مثبت است.

وی ادامه داد: این وضعیت درحالی است که هیچ ارزیابی از وضعیت کرونایی زائرانی که از طریق مرز زمینی به کشور و استان برگشتند، نداریم اما مطمئن هستم آمار کرونایی باید وجود داشته باشد.

به گزارش خزرتیترخبر، وی گفت: به ازای هر پنج زائری که به استان برمی گردند تست یک زائر مثبت است و باید این افراد از سایر افراد فاصله بگیرند.

علیپور همچنین از مردم خواست تا در استقبال از زائران موارد بهداشتی را رعایت کنند و افزود: کرونا همچنان وجود دارد و نباید ساده انگاری و سهل انگاری داشته باشیم زیرا جامعه را در معرض خطر قرار خواهیم داد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: هماهنگی لازم با آموزش و پرورش صورت گرفت و باید پروتکل‌های بهداشتی به صورت دقیق در مدارس رعایت شود و برنامه بازدید مشترک از مدارس نیز جزو برنامه‌ها است./دانشگاه علوم پزشکی مازندران

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :