آخرین عناوین

دوشنبه 13 تير 1401-9:0 کد خبر:103879

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

ساماندهی سگ‌های ولگرد در پَس اما و اگرها

در چند ماه گذشته خبر گازگرفتگی سگ‌های بی‌صاحب در شهرها نگرانی و ترس برای شهروندان رقم زده حتی برخی افراد که ترسی از این حیوان ندارند اما نمی‌توانند با این معضل کنار بیایند.


خزرتیترخبر: جولان سگ‌ها در کوچه پس کوچه‌های شهر موضوعی است که طی سال‌های گذشته علاوه بر نگرانی شهروندان حکایت تلخی را رقم زده است.

که مخاطبان این رسانه در چندین کمپین به این معضل اشاره کردند و خواستار حل این مسأله شدند، در این زمینه کمپینی در سامانه فارس من با عنوان تسریع در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهرها  خواستار حل این مسأله شدند و این سوژه نیز با حمایت بیش از ۴ هزار نفر از مخاطبان ثبت شده است.

همچنین سوژه‌ دیگری نیز در این سامانه از سوی مخاطبان در این ارتباط با عنوان درخواست جرم شمردن غذا دادن به حیوانات خیابانی ثبت شده است که در این کمپین حامیان این سوژه ایجاد فرهنگ غلط غذا دادن و ترحم‌های متعصبانه و فرشته خطاب کردن نسبت به سگ‌ها و گربه‌های بلاصاحب توسط برنامه‌های سازماندهی شده از سوی کانال‌های ماهواره‌ای و افزایش جمعیت آنها توسط افراد نا آگاه را باعث به وجود آمدن تهدید بزرگ برای محیط زیست عنوان کرد و از مسئولان مربوطه خواستار پیگیری سریع داریم تا دیگر شاهد از دست رفتن جان هموطنان‌مان نباشیم.

در استان مازندران نیز پیشتر از مرگ کودک دامشهری استان قم، شاهد مرگ کودک بابلی در اثر گاز گرفتن سگ ولگرد بودیم (بیشتر اینجا بخوانید) و امثال این اتفاقات کم نیستند اتفاقاتی که حتی یادآوری آن تلخ است و نگرانی‌های زیادی به دنبال داشته است.

از همه نگران ‌کننده‌تر جمعیت گله‌ای سگ‌ها در معابر است که ترس و نگرانی برای شهروندان به همراه دارد؛ به این دلیل که وجود سگ‌های ولگرد در سطح خیابان‌ها و بلوارهای مازندران تنها مختص شب نبوده بلکه در طول روز نیز می‌توان جمعیت آنان را آن هم به‌ صورت گله‌ای مشاهده کرد که موجب نگرانی و ترس شهروندان می‌شود.

در چند ماه گذشته خبر گازگرفتگی سگ‌های بی‌صاحب در شهرها نگرانی و ترس برای شهروندان رقم زده حتی برخی افراد که ترسی از این حیوان ندارند اما نمی‌توانند با این معضل کنار بیایند.

درحالی شاهد جولان سگ‌ها حتی در خیابان‌های اصلی شهر هستیم ولی عملا اقدامی در ارتباط با ساماندهی این معضل عزم و اراده جدی نمی‌بینیم، معضلی که می‌توانست با اقدامات جدی به ‌طور کامل حل شود ولی اکنون در حال تبدیل شدن به دغدغه‌ای جدی است که رفع کامل آن هم زمان‌بر و هم هزینه‌بر خواهد بود.

* در خیال خودم بودم

چند روز پیش نیز یک مأمور آب در شهرستان قائم‌شهر نیز مورد حمله سگ ولگردی قرار گرفت، آقای اکبری مامور شرکت آب و فاضلاب شهرستان قائم‌شهر از مصدوم شدنش براثر حمله سگ ولگرد در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: همانند هر روز درحال قرائت کنتور در حال گذر از مسیر باغ بودم که با سگ ولگرد مواجه شدم به خیال خودم بودم که ناگهان به سمتم حمله‌ ور شد.

چون مشغول ثبت شماره بودم و از آن طرف معمولا با سگ‌ها که مواجه می‌شوم خیالم راحت است که کاری به کار ما ندارد در خیال خودم بودم که یک دفعه حمله کرد.

این مامور قرائت کنتور در قائم‌شهر اضافه می‌کند: با سروصدای من  خانمی که در باغ مجاور نزدیک من بود، سگ را از من دور کرد و همسایه‌ها جمع شدند.

براثر حمله سگ به صورت و همچنین پا راهی بیمارستان شدم متاسفانه عمق گازگرفتگی در ناحیه پا آنقدر زیاد  است که قادر به راه رفتن نیستم و همچنین به چهار نقطه صورتم پلک بالا و پایین و قسمت گونه قسمت گوش ضربه زد.

اکبری ادامه می‌دهد: این سگ صاحب نداشت و نمی‌توان کسی را مقصر دانست و باتوجه به مشکلی که برایم پیش آمده در محل کارم هم نمی‌توانم حاضر شوم چون روزانه باید ۲۵۰ کنتور را قرائت کرده و شماره‌ها را تحویل دهم ولی عملا سرگردان هستم، واقعا در این زمینه چه کسی پاسخگو است.

این سوال مطرح می‌شود اگر به جای این مرد، همین سگ به کودکی حمله می‌کرد چه کسی پاسخگو بود؟ واقعا سوال این است اگر هر گونه حادثه آسیبی به مردم برسد چه کسی حاضر به پاسخگویی است؟! اینها علامت سوال‌هایی است که با وجود اینکه خیلی پررنگ است ولی در سایه غفلت‌ها بی‌پاسخ مانده است.

* افزایش جمعیت سگ‌‌ها

 مهدی مرادی مدیرکل اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به اینکه سگ‌های ولگرد زنگ خطری برای امنیت شهروندان محسوب می‌شوند، می‌گوید: جمعیت سگ‌های بدون صاحب در مازندران مدتی است افزایش یافته و به یک بحران و عامل تهدید کننده سلامت و امنیت شهروندان تبدیل شده است.

*دلسوزی‌های بی‌جا و غذادهی مشکل را بیشتر کرد

همچنین دلسوزی‌های بی‌جا و غذادهی برخی افراد به سگ‌های بدون صاحب موجب شده که تعداد این سگ ها افزایش یابد و به یک آفت تبدیل شود.

*حمله سگ رکورددار بیشترین حوادث

مدیرکل اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران اضافه می‌کند: براساس آمار مرکز بهداشت مازندران سالانه ۱۰ هزار حیوان گزیدگی در مازندران اتفاق می‌افتد که بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به حمله سگ‌ها است که در برخی از موارد به جان باختن افراد نیز ختم می‌شود.

اولین اقدامی که بنده از زمان تصدی این پست در اسفند ماه سال گذشته انجام دادم، تشکیل کارگروه سگ‌های بدون صاحب با ریاست معاون عمرانی استاندار بوده که سه برنامه کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت در این کارگروه تنظیم شده است.

مرادی با اشاره به اینکه در برنامه کوتاه‌مدت آمار سگ‌های واقعی و مراکز نگهداری در شهرستان‌های استان را جمع‌آوری کردیم، بیان می‌کند: ۱۸ مراکز نگهداری را در استان شناسایی شد که ۵ مرکز تخصصی و ۱۳ مرکز هم متعق به شهرداری است.

همچنین اعتبار شهرداری‌ها از محل ماده ۴۲ برای آنها تعریف شده و اقدامات خوبی نسبت به گذشته در حال انجام است.

*فعالیت غیرقانونی حامیان سگ‌‌ها

وی تصریح می‌کند:  موضوع دیگر اینکه از طرفی افرادی هم به عنوان حامیان سگ‌ها بدون مجوز در حال فعالیت هستند که در امور مربوط به سگ‌ها دخالت می‌کنند و حتی فیلم و عکس‌های ارسالی آنان دردسرهایی به راه انداخته است.

*وجود ۷۰۰۰هزار قلاده سگ در مازندران

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای‌ استانداری مازندران با اعلام اینکه در مجموع ۷هزار قلاده سگ بدون صاحب در شهرهای استان شناسایی شده است، اضافه می‌کند: بازدیدهای مختلفی هم از  مراکز نگهداری شهرها داشتیم که طی این بازدیدها مشخص کردیم چه میزان ظرفیت داریم، در واقع ظرفیت نگهداری حدود ۴ هزار و ۵۰۰  قلاده سگ در ۱۸ مرکز نگهداری را دارا  هستیم.

*رها کردن سگ‌ها به سمت جنگل‌ها؛ دغدغه‌ای جدی

از جمله مشکلات، هزینه‌ها نگهداری این حیوان است که موانع و مشکلاتی را در این زمینه داریم در کنار آن از دیگر مشکلات این است که برخی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سگ‌ها را به سمت جنگل‌ها انتقال می‌دهند که حتی حیات وحش دچار بیماری می‌شود.

مرادی می‌گوید: تنها راه حل ساماندهی این حیوانات و کار کارشناسی، عقیم سازی و واکسیناسیون بوده که بین شهرداری و دامپزشکی برای کاهش هزینه عقیم سازی تمهیداتی در نظر گرفته شود تا هرچه زودتر این طرح به سرانجام برسد.

ترس کودکان و شهروندان و نگرانی از انتقال بیماری به‌واسطه جولان سگ‌ها در شهر موضوعی نیست به راحتی از کنار آن گذشت بلکه باید مسئولان جدی‌تر به این مساله مهم ورود پیدا کنند.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :