يکشنبه 30 آبان 1400-7:54 کد خبر:89096

انتقاد معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مازندران:

بی‌توجهی شهرداری ساری در احداث بنای بافت فرسوده/ پرونده‌های بافت فرسوده نباید به ماده 100 ارسال شود

معاون میراث فرهنگی و گردشگری مازندران گفت: ارجاع پرونده ساخت و ساز بافت‌های فرسوده به ماده 100 خلاف مقررات بوده است و شهرداران بدون توجه به این موضوع نسبت این تخلف پافشاری می‌کنند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، تعدادی از مخاطبان این رسانه با اعلام ساخت و ساز غیر مجاز در بافت فرسوده شهری خواستار انعکاس مشکلات مردمی در این زمینه شدند.

در گزارشی که خبرنگار ما تهیه کرده، اعضای هیأت امنا حسینیه پیرتکیه نسبت به احداث بنا غیرقانونی در این محدود گلایه داشته و خواستار ورود مسئولان استانی و شهری شدند.

پس از انتشار گزارش، انتظار بود که شهرداری ساری و دیگر دستگاه‌های مرتبط از اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ساخت‌وساز یا  حداقل از کارکرد خودشان دفاع کنند که ترجیح دادند سکوت اختیار کنند.

پیگیری این موضوع با توجه به اینکه حسینیه در محدوده بافت فرسوده قرار دارد و در شهرداری ساری پست سازمانی با عنوان شهردار بافت کهن تعریف  شده، موضوع را از طریق نورانی در دستور کار قرار دادیم.

نورانی مسئول بافت کهن شهرداری ساری به سوال خبرنگار ما که آیا گزارش تهیه شده و گلایه مردم نسبت به ساخت‌وساز غیرمجاز در حاشیه حسینیه پیر تکیه را مشاهده کردید، پاسخ داد: بله ، از طریق فضای مجازی در جریان این گزارش قرار گرفتم و از طرفی با اعضای هیأت امنا هم گفت‌وگوی انجام دادیم و جلسه‌ای با آنها برگزار کردیم.

وی در پاسخ به این سوال نیز که آیا ساخت‌وساز براساس قانون انجام شده است، گفت: ساخت و ساز در این محدوده قبل از تاسیس شهرداری بافت کهن بوده است.

نورانی ادامه داد: شهرداری تقاضای تخریب را صادر کرده اما در کمیسیون ماده ۱۰۰ رای گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در زمان ساخت مجوز از میراث فرهنگی درخواست شده است،گفت: در بافت کهن وقتی قرار است سازنده از دو طبقه بالاتر بسازد از همه ارگان‌های مرتبط استعلام گرفته می‌شود.

*اوقاف شاکی از احداث ساخت بنا در حاشیه پیرتکیه

اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساری هم حقی برای خودش در این زمینه قائل شده و درخواست شکایت کرده است.

حجت‌الاسلام ولی‌نژاد رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساری، گفت: سازنده در محدوده اوقاف وورد پیدا کرده و ما هم نسبت به این موضوع در دستگاه قضا اعلام جرم کردیم.

وی با اعلام اینکه در زمین شما احداث بنا انجام شده است، افزود: سازنده در ارتفاع تخلف کرده و بنده شنیدم که در کمیسیون ماده ۱۰۰ رای دریافت کرده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساری، اضافه کرد: مالک در این زمین تنها حق عبور داشته و با وجود تذکر چندین باره به این موضوعات توجه نکرده و نسبت به احداث بنا اقدام کرده است.

ولی‌نژاد درپاسخ به این سوال که در موارد مشابه پیگیری‌های شما به چه نتیجه‌ای رسیده است، گفت: بستگی به حکم قاضی دارد،  تقاضای ما جلوگیری از ساخت و ساز بوده و باید جلوی عملیات گرفته شود و این موضوع بستگی به نظر دستگاه قضا دارد.

آیا شهرداری می‌تواند پرونده‌های بافت فرسوده را به ماده ۱۰۰ ارجاع دهد؟

مهدی ایزدی، معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در این ارتباط با اعلام اینکه مجوزی برای ساخت و ساز بیشتر از دو طبقه در این محدوده داده نشده است، اظهار کرد: مالک نسبت به احداث چهار طبقه اقدام کرده است.

ایزدی در واکنش به ارسال پرونده این واحد مسکونی به ماده ۱۰۰، بیان کرد: اصلا لزومی نداشت که این پرونده به ماده ۱۰۰ ارجاع داده شود و خلاف صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: ارجاع پرونده ساخت و ساز بافت‌های فرسوده به ماده ۱۰۰ خلاف قوانین و مقررات بوده و ما دستورالعمل تهیه شده سال ۹۷ را به شهرداران ابلاغ کردیم و شهرداران بدون توجه به این موضوع نسبت این تخلف پافشاری می‌کنند.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری مازندران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تخلف کرده است، افزود: اگر این پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده که تخلف صورت گرفته و در صورتی که این پرونده در ماده ۱۰۰ مجوز دریافت کرده، کل اعضای تیم ماده ۱۰۰ در این ساخت و ساز تخلف کردند.

براساس این گزارش، در این ماجرا هیچ یک از ارگان‌ها حاضر نیستند که کوتاهی و کم‌کاری خویش را بپذیرند، موضوع حتی به اطلاع معاون عمرانی استاندار مازندران نیز رسیده است که  مهدی رازجویان به خبرنگار ما اعلام کرده به شهردار ساری ابلاغ کردم که جلوی ساخت وساز را بگیرد، اما دریغ از اقدام عملی؛ در حال تهیه این گزارش بودم که اعضای هیأت امنا پیرتکیه طی تماسی اعلام کردند که سازنده با تمام قوا بدون در نظر گرفتن شرایط ممنوعیت ساخت و ساز مشغول تکمیل کردن پروژه است.

شهردار بافت فرسوده خود را متولی این بخش می‌داند به خودش زحمت نداده که از نزدیک در محل اجرای پروژه حضور پیدا کند و تنها به گزارشات منتشر شده در فضای مجازی بسنده کرده است.

معاون شهردار هم که اجازه پاسخگویی نداشت و من ماندم  و اصرار اعضای هیأت امنا بر پیگیری رسانه‌ای و مسئولانی که خودشان را روی کاغذ و میز مسئول می‌دانند اما در عمل.....