پنجشنبه 24 تير 1400-9:21 کد خبر:88541

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

ترک خانه‌های روستاییان حاصل فعالیت معدن تاریک‌دره

هر چند فعالیت اشتغال‌زایی حدود ۱۰۰ کارگر و کارمند معدن تاریک‌دره در جای خود مهم است اما بهره‌برداری از این معدن آسیب جدی به منازل مسکونی وارد کرده است.


خزرتیترخبر: بهره‌برداری از معدن زغال در پایین‌دست روستا آسیب جدی به منازل مسکونی این روستا وارد کرده است که این روستا بر طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ دارای ۶۹ خانوار و ۱۸۵ نفر جمعیت است.

روستای «ممشی» در دهستان ولوپی و در ۲۰ کیلومتری شهر پل‌سفید‌سوادکوه و در مسیر راه ارتباطی الاشت و در بالا‌دست معدن زغال‌سنگ «تاریک‌دره» قرار دارد و خبرنگار ما به دعوت اهالی و عضو شورای روستا به مدت سه ساعت از مردم روستا و نقاط نا‌ایمن گزارش میدانی تهیه کرد.

بهره‌برداری از معدن زغال در پایین‌دست روستا آسیب جدی به منازل مسکونی این روستا وارد کرده است که این روستا بر طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ دارای ۶۹ خانوار و ۱۸۵ نفر جمعیت است.

* عوامل تخریب و آسیب‌دیدگی واحد‌های مسکونی روستا

گزارش شرکت‌های فنی بیانگر آن است که معدن‌کاری معدن تاریک‌دره در محدوده روستای ممشی به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیراتی در سطح زمین داشت که ایجاد شکاف‌هایی در سطح زمین، تَرک‌هایی در منازل مسکونی و ایجاد حفره‌های ریزشی را به دنبال داشت.

عوامل تخریب و آسیب‌دیدگی واحد‌های مسکونی روستا شامل اثر نشست ناشی از استخراج معدن و تخریب کمر‌بالا بر روستا و اثر لرزش‌های ایجاد‌شده در اثر آتش‌باری معدن بر ساختمان‌های روستا است.

هر چند فعالیت اشتغال‌زایی حدود ۱۰۰ کارگر و کارمند معدن تاریک‌دره در جای خود مهم است که تدابیر قانونی و مدیریتی تداوم فعالیت کارگران را می‌طلبد که به موازات بررسی ترک‌های منازل مسکونی روستای ممشی و ایجاد امنیت در این روستای ۶۹ خانواری هم باید پیگیری شود.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۹ وضعیت روستا و اثر معدن بر آن را بررسی کرد و صورت‌جلسه های استانی مربوط به سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۶ بیانگر وضعیت خاص و لزوم اتخاذ تدابیر لازم فوری برای آن است.

* نقاط ایمن در مناطق اطراف روستا

فرماندار سوادکوه نیز در اواخر سال گذشته دستور تهیه گزارش زمین ‌شناسی و مشخص کردن نقاط ایمن در مناطق همجوار را صادر کرد و گزارش تهیه‌شده کارشناس ارشد منابع طبیعی تهیه و توسط فرمانداری سوادکوه به مدیریت بحران مازندران ارسال شد.

روستای ممشی زادگاه سردار کمیل ایمانی فرمانده تخریب لشکر ۲۵ کربلاست که در سال ۱۳۶۷ به شهادت رسید.

*پیشنهاد جایگزینی روستا

شیروان بابایی ساکن روستای ممشی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال و به اندازه یک نسل پیگیری شکستگی منازل به دلیل تونل زغال هستیم، گفت: از دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز بررسی کردند و کتابی نوشته شد و مشخص شد که شکستگی منازل به دلیل بهره‌برداری از زغالسنگ در زیر روستا است ولی کاری انجام نشد.

وی افزود: تعداد زیادی صورت‌جلسات مکتوب داریم که جلساتی در استانداری و فرمانداری و در روستا داشتند و در وسط خانه خودم ۶۰ سانتی‌متر شکستگی داشت و زن و فرزندان ما در زیر شکستگی زندگی می‌کنند و پیشنهاد ما جایگزینی روستا است.

*احساس لرزش روزانه

فاطمه سوادکوهی از اهالی روستا که همسر شهید است و چند نفر از بستگان ایشان هم شهید شدند که تصاویر آنان بر دیوار‌های ترک‌خورده منزل مسکونی ایشان وجود دارد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه قبلا ۸۰۰ هزار تومان برای شکستگی‌ها دادند و الان گفتند ۶۰ میلیون تومان تصویب کردند و ما نمی‌گیریم چون کفاف شکستگی‌ها و وحشت زندگی در خانه را کفاف نمی‌کند.

وی با بیان اینکه برای ما در مکان جدید خانه بسازند و هر روز به دلیل بهره‌برداری معدن زغال، احساس لرزش می کنیم، افزود: بچه‌ها می‌ترسند به ما سر بزنند و پارسال نوسازی کردم و امسال ببینید که باز هم شاهد ترکَ در دیواره‌ها و زمین حیاط هستم و سه مرحله و ده‌ها میلیون برای بازسازی خرج کردم.

*ویژگی‌های زمین مورد نظر برای جایگزینی

قربان علی‌احمدی کارشناسان ارشد منابع طبیعی و متخصص تهیه طرح‌های منابع طبیعی با اشاره به اینکه استخراج معدن از زیر روستا باعث شکستگی‌های منازل شد و در حال استمرار است، گفت: مطالعات مختلفی انجام شد و استفاده از زمین اطراف برای جایگزینی روستا پیشنهاد ما است و گزارش مهندسان آلمانی و شوروی سابق در ۶۰ سال قبل و مطالعات لرزه‌نگاری دانشگاه تهران و ستاد مدیریت بحران هم در ۳ مرحله بیانگر جابه‌جایی است و مکان بالادست روستا مکان مناسب است که لایه‌های سنگی محکم را داراست که امکان رانش و مکان مورد نظر محل عبور معدن نیست و بیشتر زمین بالادست روستا متعلق به اهالی است و بخش دیگر بوته‌زار متعلق به منابع طبیعی است.

* جابه‌جایی روستا یا تعطیلی معدن

بهزاد ایمانی عضو شورای روستای ممشی که ۵ دوره عضو شورای روستاست و جابجایی روستا در بازدید توحیدی فر فرماندار اسبق بررسی شد و بنیاد مسکن هم مجوز ساخت ساختمان به دلیل خطر وجود معادن را صادر نمی‌کند و همه بازسازی‌هایی که انجام شد پس از مدتی دچار شکستگی می‌شود.

وی افزود: جابجایی روستا یا تعطیلی معدن مورد نظر است و خسارت موردی دادند ولی در حد تعمیرات موقت منازل است.

*پیگیری ۲۰ ساله

بابایی از پیرمردان روستا گفت: ۲۰سال درباره معدن زغالسنگ زیر روستای ممشی از مسئولان مرتبط در حال پیگیری هستیم.

وی افزود: خانه‌های ما دچار شکستگی شدند و آب چشمه‌ها خشک شد و دام‌های ما با مشکل آب مواجه هستند و تاکنون جواب مناسبی نگرفتیم.

*عمل به وظیفه قانونی با احترام به فرمانده تخریب

جاده دسترسی به روستا وضعیت مناسبی ندارد و در برخی نقاط احتمال سقوط سنگ وجود دارد که اداره راهداری وظیفه بررسی آن را دارد و شکستگی‌های منازل مسکونی بر روی معدن زغال تاریک‌دره، امنیت زندگی در روستا را با خطر مواجه کرده است.

در سال‌های اخیر بر طبق گفته عضو ۵ دوره شورای روستا تنها عبدالجواد توحیدی‌مقدم فرماندار اسبق از روستا بازدید داشت و قدوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران مرتبط استانی و شهرستانی به این روستا باز نشد.

هر چند مزار سردار کمیل ایمانی عضو شورای فرماندهی لشکر ۲۵ کربلا، فرمانده گردان تخریب و از تئوریسین‌های جنگی بود در امام‌زاده عبدالحق زیراب است ولی پیشنهاد می‌کنم یادواره این شهید که ۱۹ تیرماه سالروز تولد و ۱۰ شهریورماه سال ۱۳۶۷ تولد این فرمانده بزرگ است که ۲۴ ساعت قبل از پذیرش قطعنامه ۵۹۴ در عملیات بیت المقدس ۷ در شلمچه به شهادت رسید در روستای ممشی برگزار شود و‌مدیران مرتبط به احترام این سردار به وظیفه قانونی خود عمل کنند.