دوشنبه 28 مهر 1399-13:39 کد خبر:85001

انگ بدنامی روی پیشانی سفید برنج:

دسترنجی که رو سیاه روی سفره‌ها می‌آید!

تخلیط، انگ بدنامی بزرگی است که نزدیک به یک دهه روی پیشانی برنج مازندران خورده است و دسترنج سفید کشاورزان را در بازار سیاه سودجویی، بی اعتبار کرده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، امسال یکی از پرماجرا ترین سال‌های زراعی برای کشاورزان استان‌های شمالی کشور بود، سالی که به دلیل شیوع کرونا و اضطراب‌ها برای آغاز کار، کمی هم با تأخیر شروع شد.

سال زراعی امسال برای کشاورزان با همه سختی‌هایش، باهمه گرانی‌هایش و با همه مشقت‌هایش به پایان رسید، اما تازه ابتدای سختی است؛ چرا که چند سالی است بازار در دست دلال‌ها، تاجرنماها و افراد غیربومی است که بازار را قبضه کرده‌اند و دیگر بازار مثل بازار سابق نیست.

تخلیط، انگ بدنامی بزرگی است که نزدیک به یک دهه روی پیشانی برنج مازندران خورده است و دسترنج سفید کشاورزان را در بازار سیاه سودجویی، بی اعتبار کرده است.

برنج‌هایی که پس از تولد، سر از انبارهای شوم در می‌آورند و یا با لباسی تازه که مارک خارجی دارند وارد بازار می‌شوند و یا سر از کیسه‌های نیمه پر برنج‌های ارزان قیمت خارجی در می‌آورند تا به برنج‌های اجنبی، اعتبار دهند.

بیچاره برنج‌های طارم که باید همسایه برنج‌های پاکستانی و هندی شوند، چه همسایه‌هایی که حتی زبان هم را نمی‌فهمند!

خیلی از شنیده‌ها، شالیکوبی‌ها را متهم اصلی تخلیط می‌داند و حال برای روشن شدن ماجرا به سراغ رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران می‌رویم:

قیمت انواع برنج در بازار امسال

سید تقی جعفریان در خصوص وضعیت حال حاضر بازار برنج اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج طارم و هاشمی غیربوجاری مازندران در بازار بین 24 تا 25 هزار تومان است.

وی افزود: قیمت هر کیلو برنج پرمحصول ندا و شیرودی در بازار حدود 20 تا 21 هزار تومان و هر کیلو برنج فجر بین 21 تا 22 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران در خصوص برخی شنیده‌ها از خودداری کارخانه‌داران و شالیکوبی‌داران از عرضه برنج به بازار، اعلام کرد: من این موضوع را رد نمی‌کنم و قطعا اینگونه است.

دپوی برنج در شالیکوبی‌ها برای افزایش قیمت/پای غیربومی‌ها به بازار برنج مازندران باز شد

جعفریان تصریح کرد: این مسئله بدلیل ورود یک سری افراد غیربومی به بازار برنج استان در حال وقوع است که با خرید مقادیر زیادی برنج از کشاورزان اقدام به تبدیل آن به شلتوک در کارخانه‌ها کردند و بدنبال فرصت مناسبب برای عرضه با قیمتی بالاتر در بازار هستند.

وی تاکید کرد: ین برنج‌ها تنها متعلق به کارخانه‌داران نیست و بخش اعظمی از آن متعلق به صاحبان برنج است که شامل افراد غیربومی و همچنین کسبه و دلالان بومی است که در یک جای امن، برنج‌ها را ذخیره کرده‌اند.

رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران، مسئول پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص انجام چندین ساله تخلیط برنج مازندرانی و وارد کردن آسیب به اعتبار برنج محلی می‌گوید: این امر متاسفانه چند سالی است که در حال انجام است و امسال بیشتر برنج مازندران، توسط گیلانی‌ها خریداری شده است و باید بگوییم بیشترین مقدار برنج کشور اکنون در گیلان، جمع شده است.

برنج‌های مازندران در خانه همسایه قدیمی!

جعفریان تصریح کرد: غالب این افراد با هدف تخلیط و سودجویی، اقدام به خرید برنج‌های پرمحصول مازندران جهت تخلیط با برنج طارم گیلان می‌کنند و این روال چندین سال است که در حال انجام است.

وی با بیان اینکه البته این بدان معنا نیست که در داخل استان مازندران، تخلیط صورت نمی‌گیرد؛ تاکید کرد: باید دستگاه‌های نظارتی و حاکمیتی با قاطعیت به این موضوع ورود پیدا کنند و متاسفانه این امر در سایه نبود نظارت دقیق و منسجم در حال انجام است.

قد کشیدن تخلیط در سایه عدم نظارت دستگاه‌های متولی

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی شالیکوبی‌داران مازندران، گفت: باید دولت و دستگاه‌های متولی نظیر سازمان صمت و تعزیرات با ورود قاطع، سیاست‌های جدی را در قبال نظارت بر بازار برنج اعمال کنند.

جعفریان ضمن گلایه از عدم نظارت جامع بر بازار برنج، به‌ویژه برخورد جدی با برنج‌های تخلیطی، اذعان کرد: متاسفانه برخی جهت کسب منافع بیشتر، با اختلاط برنج داخلی و خارجی، ضربه بزرگی به تولیدات داخلی وارد می‌کنند؛ چرا که با این امر، از یک سو، ذائقه مردم کشور را نسبت به تولیدات داخلی تغییر می‌دهد و از سویی دیگر به اعتبار برنج مرغوب محلی مازندران خدشه وارد می‌کند.

بابل در صدر تخلفات تخلیط برنج طی سال گذشته

یدالله ملکی اظهار کرد: تعزیرات حکومتی کار رسیدگی به پرونده‌هایی را دارد که از مراجع ذی مدخل نظیر نیروی انتظامی، سازمان صنعت و اصناف به این سازمان ارجاع می‌شود.

وی افزود: تخلیط یا به عبارتی تقلب از مجازات‌هایی است که قطعا از سوی تعزیرات با آن برخورد قاطعانه خواهد شد و ما از ادارات خود خواستیم که در صورت مشاهده، هیچگونه اغماضی در تخفیف مجازات نداشته باشند و اشد مجازات را برای متخلفان اعمال کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران خاطرنشان کرد: طی سال جاری، تاکنون 40 پرونده با موضوع تقلب در فروش برنج در سازمان تعزیرات مازندران تشکیل شده است.

ملکی ادامه داد: در سال گذشته، بیش از 140 پرونده تخلف با موضوع تخلیط و تقلب در فروش در حوزه نظارت بر بازار برنج در تعزیرات مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که در سال گذشته بیشترین تخلفات تخلیط برنج مربوط به کدام شهرهای مازندران بود، اعلام کرد: نیمی از پرونده‌ها مرتبط با شهرستان بابل بود و شهرهای بابلسر و فریدونکنار در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

کاهش تخلیط با افزایش قیمت برنج خارجی

حسین اصغرزاده معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران معتقد است طی سال جاری با توجه به افزایش چشمگیر قیمت برنج‌های خارجی و همچنین برنج‌های درجه دو و سه محلی، بدون شک شاهد کاهش تخلف تخلیط در بازار خواهیم بود.

وی می‌گوید: طی سال جاری با افزایش قیمت دلار و متعاقبا افزایش قیمت تمام شده برنج‌های وارداتی، دیگر برای دلالان و مخلان بازار، تخلیط هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

این مقام مسئول گفت: نظارت بر بازار برنج در دست اجرا از سوی بازرسان این سازمان است و رد صورت مشاهده تخلف یا گزارش مردمی، قاطعانه با آن برخورد خواهد شد.

در حال حاضر کشاورزان ناامیدتر از هر زمانی به سر می‌برند، چون با مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم خرید تضمینی برنج توسط دولت، افزایش سرسام آور هزینه‌های تولید همچون کود و سم، سینی نشا، دستمزد کارگر، وارادات بی پایه و اساس برنج  و در آخر هم تخلیط که به برند ایرانی ضربه زده و مصرف کنندگان را دچار شک و بی اعتمادی نسبت به کشاورزان و شالی کاران کرده است؛ مواجه هستند.

در حالی هر خوشه برنج، به رنج از دل شالیزارها با خون دل کشاورزان قد می‌کشد که اختلاط برنج چند سالی است اعتبار برنج استان‌های شمالی را زیر سوال برده است و کم کم این اعتماد عمومی به برنج شمال است که رفته رفته در سایه بی توجهی و غفلت مسئولان؛ کم و کم‌تر می‌شود.