سه شنبه 15 مهر 1399-14:12 کد خبر:83924

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل خبر داد:

آغاز تزریق واکسن آنفلوانزا در بابل/ اثربخشی ۴۰ درصدی واکسن آنفلوانزا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از آغاز تزریق واکسن آنفولانزا برای مادران باردار، کادر درمان، جانبازان شیمیایی و معلولان در بابل خبر داد .


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در جمع خبرنگاران از اثربخشی ۴۰ درصدی واکسن آنفلوانزا در پیشگیری از ابتلا به این بیماری فصلی خبر داد.

وی افزود: با توجه به اینکه واکسن آنفلوانزا همه‌ساله در ایام شهریور و مهر ماه برای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و کادر بهداشت و درمان تزریق می‌شد، واکسن از طریق معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تهیه و برای کارکنان درمانی، مادران باردار، بیماران خاص، جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد به بالا و معلولین توزیع می‌شود.

جوانیان با اشاره به اینکه اثربخشی واکسن آنفلوانزا در بهترین شرایط ۳۰ تا۵۰ درصد بوده است، بیان کرد: ۴۰ درصد کسانی که سال گذشته واکسن آنفلوانزا را تزریق کردند از این ویروس در امان ماندند، بنابراین از هر ۱۰۰ نفر با وجود استفاده از واکسن، ممکن است ۶۰ نفر به‌واسطه در معرض قرار گرفتن با ویروس مبتلا شوند.

متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد: نباید روش‌های حفاظتی را کنار بگذاریم و فقط به دنبال تزریق واکسن آنفلوانزا باشیم، با تجویز واکسن آنفلوانزا شانس ابتلا به بیماری همچنان وجود دارد، شرط اصلی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و آنفلوانزا  استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن مکرر دست‌ها است که می‌تواند افراد را از عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های گوارشی و سایر عفونت‌ها محافظت کند.

این مسئول تاکید کرد: با توجه به اینکه واکسن آنفلوانزا حدود یک هفته در سطح مراکز بهداشتی شروع به توزیع‌شده است، واکسن در این مرحله مختص کارکنان درمانی، مادران باردار، بیماران خاص و جانبازان شیمیایی ۵۰ درصد به بالا، مراکز نگهداری سالمندان و معلولین تحت پوشش بهزیستی هستند قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: همشهریان بعد از توزیع سراسری واکسن در سطح داروخانه‌ها می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و فاصله‌گذاری شرط اصلی بوده و تزریق واکسن هرگز جایگزین آن نمی‌شود و کسانی که از واکسن استفاده کردند، باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

*نحوه دریافت واکسن آنفلوانزا

جوانیان با بیان اینکه مادران بارداری که زیرپوشش خانه‌های بهداشت و پایگاه پزشک خانواده بودند فراخوان شده و زمان مشخص تزریق می‌شوند، اظهار کرد: اما مادرانی که هیچ مدارک ثبتی در این سیستم ندارند با نامه پزشک متخصص و مدارک لازم بارداری به خانه‌های بهداشت و یا پایگاه پزشک خانواده مراجعه کنند تا اقدامات لازم صورت پذیرد.

متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: توزیع واکسن آنفلوانزا برای کارکنان درمانی در بیمارستان‌ها در حال توزیع است، برای جانبازان بالای ۵۰ درصد و شیمیایی لیست اسامی از بنیاد شهید و امور ایثارگران دریافت خواهد شد و چند مرکز خاص جهت تزریق واکسن اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: لیست بیماران خاص از طریق معاونت درمان دانشگاه دریافت خواهد شد تا بیمارانی خاص شامل بیماران هموفیلی، تالاسمی، ام‌اس، بیماران همودیالیزی، بیماران سرطانی که در حال شیمی‌درمانی هستند، بیمارانی که پیوند شدند و در حال دریافت داروهای شیمی‌درمانی است بر اساس زمان‌بندی مشخص واکسن دریافت کنند.

جوانیان در پایان گفت: بیمارانی که در لیست بیماران خاص نیستند با ارائه مدارک لازم بعد از فراخوان به معاونت درمان مراجعه کنند تا اقدامات لازم برای تزریق واکسن صورت پذیرد.