يکشنبه 23 شهريور 1399-17:43 کد خبر:82748

جعفر رعیت:کارشناس ارشد حقوق خصوصی/ کارشناس رسانه:

پشت پرده مزرعه خودرویی چه بود؟

در روزهای اخیر انتشار عکس‌ها از دپوی خودروهای ایران‌خودرو پای مسئولان قضایی و کشوری را به این سایت باز کرد و این در حالی است که بازار خودروی کشور نیز در سال‌های اخیر با نوسانات بسیاری همراه بود.


خزرتیترخبر: در روزهای اخیر انتشار عکس‌ها و کلیپی از دپوی خودروهای ایران‌خودرو در بابل شایعات وگمانه‌زنی‌هایی را به‌جود آورد که پای مسئولان قضایی و کشوری را به این سایت خودروسازی کشور باز کرد، این در حالی است که بازار خودروی کشور نیز در سال‌های اخیر با نوسانات بسیاری همراه بود که برخی اعتقاد دارند این مساله ناشی از احتکار خودروهاست.

حالا انتشار عکس‌های خودروها در زمین‌های اطراف کارخانه خودروسازی بابل شایعات جدید به همراه داشته است که البته خبرنگار «صبح‌نو» با حضور در محل، این موضوع را پیگیری کرده است.

چندی قبل و پس از انتشار عکس‌ها و کلیپی از این سایت تولید و مونتاژ خودرو، امید حسینی‌نژاد، مدیرعامل شركت ایران خودروی مازندران در خصوص تصاویر منتشر شده مبنی در دپوی زیادی از خودروها در بابل، در مصاحبه با فارس بیان کرد: این تصاویر برای یک‌ماه پیش است، موضوع اصلا دپوی خودرو نیست، احتکار و دپو اصولا پنهانی صورت می‌گیرد نه در فضای باز!

وی افزود: از اول سال تا به امروز حدود ۱۴‌هزار دستگاه خودرو تولید کردیم و تا به امروز هم بیش از ۱۰‌هزار و ۵۰۰‌دستگاه تحویل مردم دادیم، اگر بخواهیم دپو کنیم باید ۱۴‌هزار خودرو انبار شده باشد که نشده، از طرفی روزانه بیش از ۱۴۰‌دستگاه در بابل تولید می‌شود که برای تکمیل فرایند به ۱۵‌‌روز زمان لازم دارد.

حسینی‌نژاد تصریح کرد: برای انجام فرایند تخصیص پلیس راهور پلاک و کارت ماشین تعیین کرده و بعد مدارک ماشین آماده می‌شود، این پروسه به ۱۰ تا ۱۵‌‌روز زمان نیاز دارد که در این مدت حدود دوهزار دیگر دستگاه خودرو تولید می‌کنیم از این جهت این خودروها به پارکینگ‌ منتقل می‌شوند و این چرخه ادامه دارد.

وی افزود: از اول سال تا به امروز حدود ۱۴‌هزار دستگاه خودرو تولید کردیم و تا به امروز هم بیش از ۱۰‌هزار و ۵۰۰‌دستگاه تحویل مردم دادیم، اگر بخواهیم دپو کنیم باید ۱۴‌هزار خودرو انبار شده باشد که نشده، از طرفی روزانه بیش از ۱۴۰‌دستگاه در بابل تولید می‌شود که برای تکمیل فرایند به ۱۵‌روز زمان لازم دارد.

حسینی‌نژاد تصریح کرد: برای انجام فرایند تخصیص پلیس راهور پلاک و کارت ماشین تعیین کرده و بعد مدارک ماشین آماده می‌شود، این پروسه به ۱۰ تا ۱۵‌روز زمان نیاز دارد که در این مدت حدود دو هزار دیگر دستگاه خودرو تولید می‌کنیم از این جهت این خودروها به پارکینگ‌ منتقل می‌شوند و این چرخه ادامه دارد.

تولید کیک و کلوچه یا خودرو؟

مدیرعامل ایران خودرو در مازندران در بخش دیگری از سخنان خود گفته بود: ما کیک و کلوچه تولید نمی‌کنیم که در یک کارتن جای بگیرد و حمل شود، باید منتظر انجام پروسه پلاک‌بندی باشیم، در این مدت وقفه خودرو در پارکینگ انبار می‌شود، ما در مدت مشابه سال قبل ۶‌هزار دستگاه ناقص در کارخانه‌ها داشتیم اکنون ۲‌هزار خودرو ناقص در حال تکمیل قطعات داریم.

در ادامه پیگیری‌های مسئولان حجت‌الاسلام ملاکریمی، دادستان بابل در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شهرستان بابل در خصوص بررسی علت دپوی خودرو در ایران خودرو مازندران اظهار کرد: برای بررسی این وضعیت یک تیم ویژه متشکل از کارشناسان، پلیس آگاهی و کارشناسان این اداره به محل اعزام شدند تا مصداق احتکار شدن خودرو را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: اگر این خودروها بدون علت دپو شده باشند از مصداق احتکار است که از طریق دادستانی و دادگاه انقلاب شهرستان بابل به‌عنوان مدعی العموم اعلام جرم خواهد شد.

دادستان بابل گفت: در دستور ویژه این بررسی آمده است که آماری از دپوی سال گذشته در مقایسه با امسال مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در مورد  دپوی این خودروها گفت: خودرو‌های تولیدی در شرکت ایران خودروی بابل به هیچ‌وجه قابل احتکار یا ذخیره‌سازی نیست.

قوانلو با بیان اینکه روزانه بیش از ۱۴۰ تا۱۵۰‌دستگاه خودرو پژوپارس در این کارخانه تولید می‌شود، افزود: تغییر در عرضه و فروش خودرو به روش قرعه‌کشی و تاخیر در صدور پلاک باعث افزایش دپوی خودرو در پارکینک این شرکت شد.

وی گفت: قرعه کشی و صدور پلاک به نام افراد حدود ۱۰روز زمان می‌برد و همین زمینه دپوی هزار و ۵۰۰خودرو را در پارکینگ شرکت ایران خودرو بابل فراهم کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران افزود: پارسال در بازدید با وزیر صمت حدود ۶هزار و ۳۰۰خودرو به علت کمبود قطعات دپو شده بود که با وجود فشار تحریم و با مشارکت مجموعه قطعه‌سازان استان و کشور این مشکل برطرف شد.

قوانلو گفت: هم‌اکنون دپوی خودرو در پارکینگ ایران خودروی بابل به ۲هزار و ۲۰۰دستگاه کاهش یافته است.

وی همچنین افزود: هم‌اکنون هزار و ۳۰۰خودرو پلاک شده و بخشی دیگر در مرحله دریافت پلاک قرار دارند.

همچنین آقای مرادی، قائم مقام شرکت ایران‌خودرو که در محل کارخانه بابل این شرکت حاضر شده بود در پاسخ به حضور نمایندگان برخی رسانه‌ها اظهار داشت: تمام خودروهای موجود در این سایت دارای نقص قطعه و تجهیزات هستند.

مشاهدات عینی خبرنگار

در ادامه این گزارش، خبرنگار ما به محل دپوی این خودروها رفت و با برخی اهالی این منطقه که در روستای صورت (رجه) در بابل است و در جریان فعالیت‌های این شرکت هستند، مصاحبه‌هایی انجام داد.

یکی از اهالی این منطقه که از زمان  تاسیس این سایت خودرویی در این شرکت مشغول به فعالیت است به  خبرنگار «صبح‌نو» گفت که ملک ایران خودرو فعلی در بابل در سال‌84 و در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد از سوی منابع طبیعی به  ایران‌خودرو تحویل و واگذار شده و این شرکت پس از ساخت ساختمان و سالن مونتاژ، شروع به مونتاژ خودروها کرده و تنها با ظرفیت یک خط تولید و مونتاژ به فعالیتش ادامه می‌دهد.

 این شخص با بیان اینکه مساحت این سایت حدود 42‌هکتار بوده که چهار پنجم آن را پارکینگ تشکیل می‌دهد افزود: تا چند سال بعد از فعالیت رسمی این سایت، خط تولید و مونتاژ به خوبی و با ظرفیت بالا به فعالیتش ادامه می‌داد اما طی سال‌های اخیر با شدیدتر شدن تحریم‌ها این شرکت با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کند.

این شخص که از بسیاری از جزئیات این سایت خودرویی اطلاعات خوبی داشته اظهار داشت که اکثر خودروهای دپو شده در پارکینگ ایران خودروی بابل دارای نقص فنی بوده و به همین خاطر تعداد دپوهای این خودروها زیاد شده و به چشم می‌آیند. وی همچنین نواقصی مانند نداشتن کیسه هوا و بسیاری دیگر از قطعاتی که از خارج از کشور وارد می‌شده را از جمله نواقص خودروهای دپو شده اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد: با شدت گرفتن تحریم‌ها، در حال حاضر قطعات تولید داخل روی این خودروها نصب می‌شوند.

این کارگر شاغل در این سایت خودرویی همچنین با اعلام اینکه سال‌های قبل این شرکت روزانه حداقل 140‌خودرو روزانه مونتاژ و تحویل می‌داده است، ادامه داد که در حال حاضر  این مقدار به حداقل  رسیده است.

استفاده از نیروهای غیربومی

در ادامه این گزارش یکی از رانندگان تریلی حمل خودروهای این شرکت نیز که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار «صبح‌نو» گفت: خودم دیدم و می‌بینم که ماشین‌های دپو شده دارای نقص فنی هستند و این شرکت توانایی برطرف کردن نقص‌های فنی را یکجا  ندارد. یکی دیگر از اهالی این منطقه اما در ادامه به موضوع دیگری اشاره می‌کند که بیشتر به موضوع اشتغالزایی اشاره دارد.

وی طی گفت‌و‌گویی با خبرنگار ما با نارضایتی از عملکرد مسئولان فعلی این سایت خودرویی افزود که در ابتدای راه‌اندازی و فعالیت این شرکت قرار بود از نیروهای بومی استفاده شود که متاسفانه پس از تغییر مدیرعامل این شرکت در بابل، اکثر نیروهای بومی که در این شرکت فعالیت داشته‌اند اخراج شده و مدیر‌عامل جدید از نیروهایی خارج از این منطقه استفاده کرده و می‌کند.

بر پایه این گزارش، باید منتظر اظهارنظر رسمی مقامات قضایی و نهادهای امنیتی و مسئول در مورد این سایت خودرویی باشیم.

در بخش دیگری از زمان تهیه این گزارش و گفت‌و‌گو با افراد محلی دو تریلر حمل خودرو همراه با خودروها از این شرکت خارج شده  و یک تریلر حمل خودرو نیز بدنه خام چند خودروی جدید را از دیگر کارخانجات وارد این سایت خودرویی کرد.

این در حالی است که مشاهدات عینی از منطقه و نیز روایت‌های اهالی نشان می‌دهد با وجود تمام انتقادهایی که این روزها به شرکت‌های داخلی تولید‌‌کننده داخلی خودرو در کشور وجود دارد اما درباره مورد اخیر که به صورت گسترده در فضای مجازی انتشار یافت و از آن به‌عنوان احتکار خودرو یاد شد، می‌توان گفت و این خودروها به‌دلیل کمبود قطعات مورد نیاز به این شکل در زمین‌های اطراف کارخانه دپو شده‌اند.

اما نکته مهم و حیاتی در زمینه وجود خودروها در انبارهای شرکت‌های خودروساز این است که کمبود خودرو از یکسو موجب گرانی این محصول در بازار شده و از سوی دیگر این موضوع نیز موجب شده تا فشارهای اقتصادی به خانواده‌ها بیشتر شود،در نتیجه افکار عمومی نیز نسبت به مسائل اینچنینی که شاید تا دوسال قبل هرگز مورد توجه قرار نمی‌گرفتند حساس شده است.

البته این حساسیت افکارعمومی به‌طور حتم امر مبارکی است که می‌تواند موجب ارتقای دقت و کارکرد در شرکت‌ها و نهادهای مختلف شود چراکه مردم به‌طور دقیق بر مسائل مختلف نظارت داشته و آن‌ها را رصد می‌کنند.

در چنین شرایطی باید نهادهایی چون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، تعزیرات حکومتی و نیز سازمان بازرسی کل کشور بر مسائل این چنینی و نیز ارائه کالا از سوی تولیدکنندگان به بازار نظارت دقیق داشته باشند تا از بروز چنین مواردی که تلاطم بازار را به‌دنبال دارد پیشگیری شود.