دوشنبه 20 مرداد 1399-10:50 کد خبر:81563

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد:

اختصاص اعتبار 310 میلیارد تومانی کرونا به دانشگاه علوم پزشکی مازندران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از اختصاص اعتبار 310 میلیارد تومانی به دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ابتدا شیوع کرونا تاکنون خبر داده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران،رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار به صورت مجازی برگزار شد، گفت: با توجه به اهمیت این روز و تاثیرگذاری خبرنگار در دنیای مدرن و کارکرد مهمی که این شغل دارد همه باید این روز را پاس بداریم.

وی شغل خبرنگاری را همانند اینه ای که ویژگی ها و مشکلات جامعه را منعکس می کند دانست و افزود: خبرنگار حرفه ای نشان دهنده واقعیت ها و زوایای مختلف جامعه به صورت درست است که از اطلاع رسانی مناسب آن جامعه سود خواهد برد.

موسوی با بیان اینکه مدیران و دستگاه ها یکسری ناراحتی ها و شکایت هایی از کارکردها دارند، ادامه داد: سیستم مدیریتی خارج از خطا نیست در این کار نیز خطاهایی وجود دارد بنابراین اگر بتوانیم این خطاها را کاهش دهیم می توانیم موثر باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه خبرنگاران در سال های گذشته یار و یاور حوزه سلامت بودند، گفت: خبرنگاران به ویژه در اطلاع رسانی و مقابله با بیماری کووید ۱۹ فعالیت بسیارخوبی داشته اند و در حال حاضر نیز نقش رسانه ها بسیار مهم و تاثیر گذار است.

وی به نقش سایر دستگاه ها در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: دستگاه های بیرونی ۷۵ درصد  در حوزه سلامت نقش دارند که در این بیماری جایگاه آن ها بسیار برجسته تر است زیرا اگر نتوانید جلوی گسترش بیماری را بگیریم نظام سلامتی در دنیا نمی تواند آن را کنترل کند.

براساس این گزارش، موسوی با بیان اینکه همه استان های کشور درگیر این بیماری هستند، گفت: تاکنون ۳۱۰ میلیارد تومان برای خریداری تجهیزات و گسترش زیرساخت ها جذب و هزینه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در شش ماهه گذشته ۴۷۰ تخت جدید مورد بهره برداری قرار گرفت، افزود: بالغ بر ۱۴ هزار متر مربع به مجموعه فضاهای بیمارستانی نیز در شش ماه گذشته افزوده شده است.

وی با بیان اینکه صدها دستگاه کمک تنفسی خریداری و در بیمارستان ها نصب شده است، ادامه داد: با گسترش بیماری مصرف اکسیژن در این بیماری افزایش پیدا کرد به طوری که در گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد از افرادی که به بیمارستان ها مراجعه می کردند نیاز به اکسیژن داشتند ولی با شروع این بیماری ۱۰۰ درصد از بیماران بستری نیاز به اکسیژن دارند که یک چالش است.

موسوی با بیان اینکه برای تامین ۲۲ دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان های سطح استان هزینه ای بالغ بر۴۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است، افزود : تاکنون ۱۳ دستگاه اکسیژن ساز جدید و یک مخزن (تانک) اکسیژن مایع، مجموعا" با اعتباری بالغ بر ۲۶۰ میلیارد ریال؛ خریداری و به سیستم اکسیژن رسانی بیمارستان های دانشگاهی سطح استان افزوده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در گذشته همه بیمارستان ها نیازمند دستگاه های سی تی اسکن نبودند، بیان کرد: با گسترش بیماری و برای امادگی مقابله با این بیماری در زمستان دستگاه های سی تی اسکن جدید خریداری شده است.

وی به افزایش کادر درمانی اشاره کرد و افزود: در این مدت هزار و ۸۷ نیروی شرکتی، قراردادی و... و ۶۵ دانشجوی سال آخر رشته ها به کارگیری شدند.

موسوی تشکیل تجمعات را یکی از عوامل اصلی در افزایش بیماران کرونایی دانست و ادامه داد: در محیط های بسته تبادل هوایی صورت نمی گیرد بنابراین تعداد مبتلایان افزایش پیدا می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر استفاده از ماسک تاکید کرد و گفت: اگر۹۰ درصد افراد از زمانی که از خانه بیرون می روند تا زمانی که به خانه برمی گردند از ماسک استفاده کنند به اندازه قرنطینه تاثیرگذار است.

وی بر استفاده درست از ماسک اشاره کرد و افزود: بسیاری از افراد هنگام صحبت ماسک خود را برمی دارند درحالی در هنگام حرف زدن ویروس انتقال پیدا می کند.

به گزارش خزرتیترخبر، موسوی با تاکید بر اینکه باید استفاده نکردن از ماسک به یک ضد ارزش تبدیل شود، گفت: افراد با استفاده از ماسک علاوه بر اینکه سلامتی خود را حفظ می کنند، ۸۰ درصد به سلامت دیگران نیز کمک می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر حفظ فاصله اجتماعی تاکید کرد و افزود: حفظ فاصله اجتماعی در میزان ابتلا به بیماری تاثیر گذار است و افراد باید فاصله ۱.۸ را رعایت کنند.

وی به برگزاری تجمعات اشاره کرد و گفت: در شهرستانی که وضعیت خوبی ندارد مسابقاتی برگزار و سبب افزایش بیماری می شود.

موسوی با اشاره به شهادت ۱۲ نفر از کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران  استان، گفت: پزشکان، پرستاران و همه اعضای کادر درمان و بهداشت سرمایه ملی هستند و باید با رعایت پروتکل های بهداشتی از آن ها محافظت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سبک زندگی را باید تغییر دهیم، افزود: برگزاری جشن تولد، عروسی و مجلس ترحیم سبب گسترش بیماری می شود به طوری که در یک جشن تولد ۳۱ نفره ۲۶ نفر به ویروس مبتلا شدند اگر یکسال جشن تولدی گرفته نشود چه اتفاقی می افتد؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: افراد باید به این مسئله توجه کنند که بخاطر سوگ یک نفر نباید به سوگ ده ها نفر بعد از مراسم بنشینیم.

موسوی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که در حوزه سلامت مدیریت را به سمت سیستم مدیریت فنی ببریم، گفت: یکسری افراد حاشیه هایی ایجاد کردند که ما به این حاشیه ها ورود پیدا نکردیم زیرا به نفع سلامت جامعه نمی بینیم.

وی با بیان اینکه کارشناسان فنی میزان استفاده از دستگاه های بیمارستانی را بررسی می کنند، افزود: در بیمارستان های آمل ۷ دستگاه اکسیژن ساز برای ۴ بیمارستان وجود دارد که ۳ دستگاه در ماه های اخیر توسط دانشگاه علوم پزشکی خریداری و راه اندازی شده و اسناد آن نیز موجود است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه همه تلاشم این است که دانشگاه وارد مسائل حاشیه ای نشود و من تا روزی که بتوانم عزتمندانه مدیریت کنم در این پست هستم ، افزود: نمایندگان مجلس در این مدت همراهی خوبی داشته اند و راضی نمی شوند که امکانات یک شهرستان را بگیرند و آن شهرستان با مشکل مواجه شود و سلامت کل جامعه به خطر بیفتد .

به گزارش خزرتیترخبر، محمد رضا شیران، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه ۵۰ درصد صنایع بزرگ در آمل قرار دارد،گفت: با توجه به ترافیک سنگین در آمل یکی از برنامه های ما گسترش واحد در آمل می باشد و معتقدم که خدمات باید از حالت سنتی خارج شود.

وی با بیان اینکه ماسک به صورت صنعتی و کارگاهی هستند، افزود: ماسک صنعتی در کارخانه ها تولید و فقط در مراکز درمانی توزیع می شوند.

شیران با بیان اینکه ماسک های صنعتی در داروخانه ها توزیع نمی شوند، ادامه داد: ماسک های کارگاهی نیز توسط کارگاه هایی که از دانشگاه علوم پزشکی مازندران مجوز گرفتند تولید و در داروخانه ها توزیع می شوند.

وی یکی مشکلات ماسک های تولیدی کارگاهی را عدم تامین مواد اولیه دانست و بیان کرد: تاکنون صنعت و معدن نتوانسته مواد اولیه ماسک ها را برای کارگاه ها تامین کند که در قیمت ماسک تاثیر داشته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران به توزیع غیر قانونی دو دارو برای کرونا اشاره کرد و افزود: شربت شاد در آمل یکی از پروژه های تحقیقاتی بود که هنوز مرحله اولیه آن انجام نشده بود عده ای از افراد غیر کارشناس آن را وارد بازار کردند که شناسایی شده و به مراجع قانونی معرفی شدند.

به گزارش خزرتیترخبر، در ادامه این نشست، محمد پنبه چی، معاون توسعه ، مدیریت منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه عمر کووید ۱۹ یک سال نیز نشده است، گفت: میزان آگاهی بشر از رفتار این بیمار مرتب تغییر می کند و هر روز ما اطلاعات تازه ای از آن پیدا می کنیم.

وی با بیان اینکه با گسترش این بیماری نیاز بیمارستان ها تغییر کرده است، افزود: در گذشته اکسیژن تولید شده در سیستم های اکسیژن سازی بیمارستانی مازاد بود ولی در حال حاضر در همه دنیا تامین اکسیژن که نیاز ضروری بیماران کرونایی است در مراکز درمانی دچار چالش شده است.

پنبه چی با بیان اینکه باتوجه به گسترش بیماری در سطح استان برای تامین دستگاه های اکسیژن ساز مراکز درمانی مجبور به خرید آن ها به صورت طرح تشریفاتی شدیم،ادامه داد: دستگاه در بازار موجود نیست و کارخانه ای که دستگاه اکسیژن ساز را در بازار تولید می کرد با حجم گسترده سفارشات مواجه شده است به طوری که هزاران بیمارستان این دستگاه ها را سفارش داده اند.

وی با بیان اینکه تا کنون ۱۳ دستگاه خریداری شده است، گفت: دولت ۱۲ میلیارد تومان برای خریداری دستگاه اکسیژن ساز تخصیص داده است درحالی که تاکنون ۲۶ میلیارد تومان دستگاه اکسیژن ساز خریداری شده است.

معاون مدیریت و توسعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه باید ۲۰ میلیارد تومان دیگر برای خرید دستگاه اکسیژن ساز جدید هزینه شود، ادامه داد: ملاک توزیع نیاز بیمارستان ها است تقریبا همه بیمارستان ها به این تجهیزات نیاز دارند و اولویت ما بیمارستان هایی که نیاز ضروری تری دارند می باشد.