سه شنبه 17 دی 1398-21:5 کد خبر:71006

عبارت گزارش می دهد:

آتش به جان ها / مردم بی خیال مسئولان بی خیال تر

این روزها سر و کله ی اتفاقی خطرناک در بین اتوموبیل ها پیدا شده و سيلندرهايي كه تا پيش از اين تنها براي پخت و پز و بعضي مصارف صنعتي استفاده مي شدند در صندوق عقب خودروها ظاهر شدند.


خزرتیترخبر: این روزها دیگر دیدن صف های طولانی ماشین در جایگاه های عرضه گاز CNG  بدل به تصویری تکراری شده و کمتر جایگاهی را می توان خلوت و در وضعیت معمولی یافت، پس از افزایش قیمت بنزین در جمعه ی پاییزی آبان 98 به یکباره گرایش مردم به استفاده از سوخت ارزانتر موجود در کشور یعنی CNG افزایشی چشمگیر داشت.

اندکی بعد اما سر و کله ی اتفاقی خطرناک در بین اتوموبیل ها پیدا شد، سيلندرهايي كه تا پيش از اين تنها براي پخت و پز و بعضي مصارف صنعتي استفاده مي شدند در صندوق عقب اتوموبیل ها ظاهر شدند و آن ها را تبدیل به یکی از خطرناک ترین وسایل متحرک جهان نمودند! اضافه کردن سیلندر گاز مایع به سیستم ماشین و استفاده از گاز مایع یا همان LPG به جای بنزین یا  CNG کاری بود که در گذشته نیز عده ای برای به اصطلاح صرفه جویی دست به انجامش زده بودند اما این بار وسیع تر از گذشته این اتفاق رخ داد و کم کم در حاشیه شهرهای مازندران تعداد مکان های پر کردن کپسول گاز از تعداد انگشتان دست فراتر رفت.

سوختگيري با اين روش غير عقلاني تا كنون در كشور تلفات جاني و مالي بسياري به بار آورده است اما تاكنون هيچ اقدامي براي جلوگيري از آن صورت نگرفته است،كارشناسان ايمني معتقدند استفاده از سوخت گاز مايع و سيلندرهاي اين گاز در خودروها كاري غيرمجاز است چرا كه در صورت كوچكترين تصادف به خاطر مهار نبودن كامل سيلندر احتمال پاره شدن شيلنگ و بروز حادثه هاي دلخراش وجود دارد اما دغدغه رانندگان براي تامين سوخت ارزان آنها را از فكر كردن به فاجعه بزرگ خطر آتش سوزي اين خودرو ها غافل كرده است.

اطلاعات دقیقی از میزان خسارت این سوخت نه چندان تازه وارد به مازندرانی ها در دست نیست اما چیزی که واضح است افزایش گرایش مردم به استفاده از این روش نا ایمن می باشد، در شهر ساری در ابتدای اتوبان ساری – نکا چند جایگاه غیر مجاز سوخت LPG وجود دارد که چند سالی است در کنار خیابان بدون ترس این کار را انجام می دهند و اتفاقا این روزها بازارشان هم حسابی داغ است.

یکی از کارگران فعال در این جایگاه های سوخت گفت: علت این که مردم از این گاز بهتر از CNG استقبال می کنند این است که گاز مایع شتاب بیشتری به ماشین می دهد و موتور را هم اذیت نمی کند!

گفتنی است این شایعه سالها در زبان مردم می چرخد و هنوز هیچ کارشناسی آن را تایید نکرده است که هیچ با منطق هم جور در نمی آید که سوختی که به هیچ عنوان موتور اتوموبیل برای آن طراحی نشده عملکرد بهتری نسبت به هر سوخت دیگری داشته باشد.

وی افزود: رانندگان تاکسی وقت این که در صف گاز بیاستند را ندارند و تازه برایشان نمی صرفد که روزی 2 بار به جایگاه ها بروند، مقادار مسافتی را که با یک باک گاز مایع می توانند طی کنند چند برابر آن گاز است.

در این مورد شاید او درست بگوید اما هیچکدام از این دلایل برای به خطر انداختن جان خود و دیگر سرنشینان خودرویی که ممکن است عزیزترین افراد زندگی آن راننده باشند قانع کننده نیست.

این کارگر که خواست تا نامش گفته نشود در ادامه در خصوص خطراتی که اتوموبیل های کپسول به صندوق را تهدید می کند گفت: خطر که هست، مگر بنزین یا CNG خطر ندارد؟ هر سوختی که می تواند آتش بگیرد خطرناک است بستگی به رانندگی راننده دارد، وقتی کسی پول کمتری می دهد باید بیشتر هم مواظب باشد!!!

صحبت هایش تاثیر گذار بود اما باید گفت ماشین هایی که از گاز مایع برای سوخت استفاده می کنند هیچ فرقی با بمب های متحرک ندارند که برای انفجار تنها نیازمند تلنگری هستند و وای از روزی که این تلنگر به آن ها زده شود.

باید بدانید که این سوخت برخلاف CNG و بنزین قابلیت انفجار دارد! یعنی اگر خدایی نکرده اتوموبیلی که از این سوخت استفاده می کند دچار خادثه ای شود علاوه بر خود خودرو و سرنشینان آن، جان افراد دیگر حاضر در آن صحنه نیز به خطر خواهد افتاد و به عبارتی می توان گفت جمع‌آوری این گاز خطرناک می‌تواند تا حد زیادی آرامش را به جامعه بازگرداند!

افرادی که از خطرات این گاز اطلاع دارند وقتی در ماشینی می نشینند که از این سوخت استفاده می کند تا رسیدن به مقصد از نگرانی جانشان به لبشان می آید و حالا بدون شک می توان گفت این نگرانی در قلب همشهریانی که در هم‌جواری جایگاه های توزیع و فروش LPG سکونت دارند بیشتر هم هست است.

مسئولان مربوطه اما با بی خیالی همچنان مشغول نظارت این روند نا صحیح هستند و انگار تا جان چندین نفر گرفته نشده و خسارات جبران نشدنی به جامعه وارد نگشته قصد انجام کاری هم ندارند. در تمام بازرسی های انجام شده توسط نهاد های نظارتی پس از افزایش قیمت سوخت این مورد از قلم افتاده و کمترین توجه به خطرناک ترین پیامد گرانی بنزین شده است.

امید است برای حل این مسئله از همین امروز شروع کنند زیرا برای گرفتن جان یک انسان نه ماه و نه روز و نه ساعت بلکه این ثانیه ها است که نقش بازی می کند.