سه شنبه 21 آبان 1398-11:5 کد خبر:69611

مدیرکل حج و زیارت مازندران خبر داد:

پیگیری بیش از 100 پرونده قضایی علیه دفاتر غیرمجاز زیارتی در محاکم قضایی

مدیرکل حج و زیارت مازندران گفت: بیش از 100 پرونده قضایی علیه دفاتر غیرمجاز در محاکم قضایی در حال پیگیری است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، قصه تلخ سرگردانی زائران حکایت امروز و دیروز نیست بلکه هر جایی که زائرانی بودند که با عشق و علاقه به‌دنبال فرصتی برای زیارت بودند سوءاستفاده‌گرانی نیز بودند قصد داشتند این فضا را به سود خود تمام کرده و پولی به جیب بزنند.

اغلب کاروان‌های غیرمجاز با دریافت وجهی پایین‌تر سعی در جذب زائران کرده و بیشتر زائران نیز از این طریق جذب این دفاتر می‌شوند.

حتی در برخی مواقع برخی از زائرانی که با دفاتر غیرمجاز زیارتی اعزام شدند به‌دلیل فوت هزینه این سفر به‌دلیل نداشتن پوشش بیمه‌ای چندین برابر برای خانواده‌هایشان آب خورد.

درحالی‌که این کاروان‌های غیرمجاز احساسات زائران را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند می‌توانند مسبت به دریافت مجوز اقدام کرده ولی تنها برای سود بیشتر اینگونه زائران را سرگردان می‌کنند.

از نداشتن پوشش بیمه‌ای در دفاتر غیرمجاز بگذریم وضعیت بهداشتی و موادغذایی که در این کارون‌ها در اختیار زائران قرار می‌گیرد مورد اعتماد نیست به‌طوری‌که مشکلات بسیاری را برای زائران به‌دنبال داشته است.

درحالی تبلیغات فریبنده دفاتر غیرمجاز ادامه دارد و حتی روش تشخیص اینکه که دفتر زیارتی مجاز است یا غیرمجاز اعلام شده می‌بینیم همچنان مردم به کاروان‌های غیرمجاز مراجعه می‌کنند و سفر تلخی را تجربه می‌کنند که هیچگاه از ذهن‌شان فراموش نخواهد شد.

همچنین این دفاتر همواره شعار می‌دهند مبالغ کمتری نسبت به دفاتر مجاز دریافت می‌کنند درحالی که در پایان با یک محاسبه سرانگشتی زائران می‌بینند مبالغ خیلی بیشتری را هزینه کردند.

اغلب افرادی که در کاروان‌ها ثبت‌نام کرده بعضا در سنین بالایی هستند و بیشتر به‌دلیل ناآگاهی فریب این کاروان‌ها را می‌خورند که اعزام با دفاتر غیرمجاز برایشان خطراتی را در پی دارد.

مدیرکل حج و زیارت مازندران اظهار کرد: تمام تلاش ما این است زائران بدون هیچ دغدغه‌ای به سفرهای زیارتی مشرف شوند ولی در این میان مراکزی به عنوان آزادبرها و دفاتر غیرمجازی هستند که تنها قصد سوءاستفاده و اخاذی را دارند.

سید حبیب‌الله ساداتی افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام شده هراز چند گاهی اسامی دفاتر غیرمجاز شناسایی شده از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شوند تا مردم فریب این مؤسسات را نخورند ولی باز هم می‌بینیم این دفاتر از هر راهی وارد می‌شوند تا مردم را فریب دهند.

وی با اعلام اینکه بیش از 100 پرونده قضایی علیه دفاتر غیرمجاز در محاکم قضایی در حال پیگیری است، تصریح کرد: برخی از پرونده‌ها منتهی به رای و حتی رای نیز اجرا شده اما آزادبرها در حال فعالیت هستند.

این مسئول ادامه داد: اداره کل حج و زیارت مازندران به تمامی افرادی که درخواست مجوز دادند در صورت دارابودن شرایط مجوز ارائه می‌دهد ولی برخی به‌دلیل منافع خود نه تنها اقدامی در زمینه دریافت مجوز نمی‌کنند بلکه فصد سوءاستفاده دارند.

ساداتی بیان کرد: فردی به نام «غ ـ ع» در زمینه خرید فیش‌های حج تمتع و عمره فعالیت می‌کند درحالی‌که قصد فریب دارد به زائران اعلام می‌کند که سال آینده نوبت اعزام آنان است ولی بعد از پیگیری‌ها زائر متوجه می‌شوند باید سال‌های آینده در نوبت باشد و این فرد در چندین مورد مردم را مورد سوءاستفاده قرار داده است.

وی  گفت: توصیه ما به زائران این است فریب این مؤسسات را نخورند چرا که اصلا مجوزی ندارند.

مدیرکل حج و زیارت مازندران در پایان خاطرنشان کرد: نشانه دفاتر غیرمجاز دریافت وجه به‌صورت نقدی است که زائران باید به این مهم توجه کنند  تا شاهد بروز مشکلی نباشیم.