سه شنبه 16 مهر 1398-18:56 کد خبر:69402

رئیس شورای شهر آمل اعلام کرد:

زباله آمل از مرز فاجعه گذشت/ عمارت گنجایش ندارد

رئیس شورای شهر آمل گفت: زباله آمل از مرز فاجعه گذشته و محل دپور زباله در منطقه عمارت گنجایش ندارد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مهر،خسرو ابراهیم زاده با بیان اینکه محل دپوی زباله این شهر درمنطقه عمارت دیگر گنجایش زباله ندارد واز مرز فاجعه نیز فراتر رفته است، گفت:متاسفانه اینکه اکنون بعد از شش سال از عمر دولت تدبیر وامید باید راهکارهای عملی و اجرایی ایجاد کارخانه های زباله سوز در شهرهای مازندران به خصوص آمل فعال شود، نه اینکه وزیر کشور به دنبال طرح مطالعاتی در خصوص پسماند استان های شمال کشور باشد.

ابراهیم زاده افزود: درهمین راستا در نامه ای خطاب به رئیس جمهور به آقای رییس جمهور نوشتم که مدیریت پسماند مازندران اکنون عمل می خواهد نه حرف.

وی ادامه داد، در خصوص پسماند مازندران، تاکنون مصوبه هایی که شامل مدیریت پسماند، حمایت ها، تسهیلات و سیاست هایی که به مدیریت پسماند کمک خواهد کرد توسط دولت داشتیم، اما متاسفانه تاکنون به علت عدم حمایت و تخصیص بودجه لازم کاری انجام نشد.

رییس شورای اسلامی شهر آمل دربخش دیگری با بیان اینکه با ایجاد تاسیسات مجتمع بازیافت و تبدیل زباله های شهری به انرژی، علاوه بر ایجاد نیروگاه و مدیریت پسماند، فروش انرژی منبع درآمد خوبی برای شهرداری ها می شود، تصریح کرد، با اقدامات و پیگیری های فراوانی که در این راستا انجام شد، متاسفانه شهرداری ها با وضعیت کنونی توان اجرای کار وپشتیبانی مالی برای اجرای کارخانه های زباله سوز ازجمله در شهر آمل را ندارند.

ابراهیم زاده درعین حال خواستار حمایت های مالی لازم از سوی مسئولان کشوری برای اجرایی شدن زیرساخت های لازم برای مدیریت پسماند در عمل شود.

بحرانی شدن وضعیت دپوی زباله عمارت

رئیس شورای اسلامی شهر آمل در بخش دیگری، با بیان اینکه وضعیت دپوی زباله درمنطقه عمارت از چند سال قبل به مرز اشباع رسیده و اکنون از وضعیت بحرانی نیز گذشته است، گفت: شورای اسلامی شهر وشهرداری آمل در سال های اخیر همواره پیشگام برای ایجاد کارخانه زباله سوز ویا کمپوست بوده وحتی چند زمین پیشنهادی برای عملیاتی شدن آن پیشنهاد وسرمایه گذاران زیادی را نیز دعوت کرده است.

ابراهیم زاده با بیان اینکه حداقل درصدورمجوزهای لازم برای زمین پیشنهادی انتظار بوده که مسئولان استانی وکشور حامی شهرداری وشورای شهر باشند، اما درعمل این فرایند به درازا کشیده شد، افزود: البته شهرداری با بودجه محدودی که دارد ، به تنهایی توان ساخت نیروگاه زباله سوز را ندارد و با انتخاب زمین مورد نظر، منتظر با حمایت از سرمایه گذاران  وصدورمجوزهای قانونی برای عملیاتی شدن مدیریت پسماند در شهرستان هستیم.

وی اضافه کرد، از سوی دیگر با توجه به گردشگرپذیربودن استان های شمالی کشور، وحضور مسافران زیادی در طول سال دراین استان وسکونت شهروندان این استانها، وضعیت فعلی ونابه هنجارپسماند مدیریت نشود با نفوذ شیرابه زباله به سمت آب های زیرزمینی، ساحل و دریا هم آسیب های جدی به مردم و محیط زیست وارد خواهد شد.

وی ابرازامیدواری کرد، واقعا  از رییس جمهور محترم و وزیرکشور تقاضا داریم این موضوع را مورد توجه قرار دهند و با شوراها و شهردارانی که درگیر این معضل هستند جلسه ای برگزار نمایند و ما هم استقبال خواهیم کرد و مطمئنا با تلاش مضاعف خادمان مردم خبرهای خوبی به گوششان خواهد رسید.

 فرهنگ سازی وتفکیک زباله درآمل

رئیس شورای اسلامی شهرآمل با اشاره به اینکه، در حوزه آموزش همگانی وکاهش تولید زباله، اقدام های ارزشمند در حوزه پسماند انجام شده است، افزود : در شهر آمل تاکنون 25 ایستگاه تفکیک و جمع آوری زباله خشک در سطح شهر ساخته شده که تاثیری قابل توجهی در سطح شهر برای کاهش زباله تولیدی شهروندان داشته است.

وی ساماندهی و بازیافت زباله را از دغدغه های جدی مسئولان و شهروندان برشمرد و تاکید کرد : فرهنگ سازی همگانی کاهش تولید زباله در بین خانواده ها، اجرای طرح تفکیک پسماندها، استفاده از فناوری های روز در جمع آوری و بازیافت زباله و نظارت دقیق بر مکان های انباشت زباله بر اساس شاخصه های زیست محیطی می تواند راهکاری برای ساماندهی زباله به کار گرفته شود همچنین با ترویج فرهنگ پیشگیری از رهاسازی زباله در طبیعت گام های خوبی در جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست برداشت.

«عمارت» نام مکانی است که در 30کیلومتری جنوب شهرآمل در مسیرجاده هراز واقع شده و حدود سه دهه زباله های آمل و چندین شهر دیگر مازندران در آن دفن می شود.

تبدیل شدن معضل زباله آمل به فاجعه انسانی وخطرات ناشی از احتمال آلوده شدن آب شرب شهروندان و ورود دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم وتعیین مهلت برای شهرداری آمل باعث شده تا حساسیت هابرای حل این مساله در این شهرستان بیش از پیش احساس شود.