چهارشنبه 16 مرداد 1398-20:8 کد خبر:68013

ایسنا گزارش می دهد:

تخریب زیبایی دماوند با بنرهای یادگاری کوهنوردان

برخی از کوهنوردان برای گرفتن عکس یادگاری بنرهای تبلیغاتی را با خود به قله های مرتفع می برند و بعد از گرفتن عکس این بنرها را در طبیعت رها می کنند که باعث شده است که طبیعت زیبای کوه از بین برود.


خزرتیترخبر: کوهنوردان بعد از صعود به قله های مرتفع برای گرفتن عکس یادگاری بنرهایی را با خود حمل می کنند که به عنوان پیش زمینه در ارتفاعات از آن استفاده کنند،موضوعات این بنرها متفاوت است، گاهی این صعود را به همسر خود تقدیم می کنند و گاهی هم بر روی این بنرها نام شهری را که از آن برای صعود آمدند می‌نویسند و آن‌ها را در کوه رها می کنند تا به عنوان یادگاری در کوه بماند.

این کار بسیار شبیه به آن است که به جنگل بروید و برای یادگاری روی درختان یادگاری بنویسید که قطعا موجب تخریب  طبیعت می شود و زیبایی طبیعت را کم می کند.

بارها فدراسیون کوهنوردی از کوهنوردان خواسته است که زباله های خود را در طبیعت رها نکنند اما باز هم شاهد هستیم که زباله های زیادی در طبیعت رها شده است و کوهنوردان جدیدا بنرها و کاغذهایی به یادگاری در کوه رها می‌کنند.

*نمونه از کاغذ رها شده که این کوه نورد صعودش رابه همسرش تقدیم کرده است!

و یا بنرهای زیر که همه از کوه جمع آوری شده است و همانطور که مشاهده می کنید بعد از نصب در کوه این بنرها رها شده است.

 

و یا حتی به یاد مردگان خود بنرهایی طراحی کرده و از آن به عنوان پس زمینه استفاده می کنند.

مهرزاد فرضی ( مدیر کمپ رودبارک ) ، درباره ریختن زباله در کوهستان گفت: در کل دنیا حتی کسانی که کار سنگ نوردی می کنند تاکید دارند که حتی میخی بر روی کوه به جا نماند و در دنیا هم بر روی صعود بدون ردپا تلاش فراوانی شده است، در این زمینه فدراسیون کوهنوردی دوره‌های آموزشی برای کوهنوردان قرار داده است و فدراسیون به این دوره‌های آموزشی تاکید ویژه‌ای دارد.

او با نکوهش ریختن زباله و جا گذاشتن بنر در دل طبیعت، گفت: در علم کوه هم این رفتار نادرست دیده می‌شود، طی آماری که از سال گذشته دارم حدود ۱۰ هزار نفر به علم کوه صعود کردند و فرض کنید هرکدام از این افراد زباله خود را در طبیعت رها کنند، چه کسی مسئول جمع آوری این زباله ها خواهد بود؟

فرضی ادامه داد: باید با کمک فدراسیون و باشگاه های کوهنوردی فرهنگ‌سازی کنیم زیرا که محیط کوهستان خانه و محیط باشگاه ما است، چه کسی راضی می شود که در خانه خود زباله بریزد؟ اگر باشگاه ها را موظف به شرکت در کلاس های محیط زیست کنیم نتیجه بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.

اول باید کوهنوردان این موضوع را رعایت کنند زیرا که کوهنوردانی که صعود می کنند و زباله خود را در محیط کوهستان رها می کنند الگوی مردم هستند و از مردمی که برای تفریح به محیط کوهستان آمده اند دیگر نمی‌توان انتظار داشت.