سه شنبه 24 ارديبهشت 1398-14:55 کد خبر:67421

گرانی افسارگسیخته مصالح درمازندران:

نرخ ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی هر تُن شن و ماسه/ شهرک معدنی نیاز است

گرانی افسارگسیخته قیمت شن و ماسه در حالی است که نرخ آن در روزهای اخیر به ازای هر تن به ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در غرب مازندران رسیده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مهر، نبود شهرک شن و ماسه در مازندران و به‌ ویژه مناطق غربی آن سبب شده تا قیمت مصالح نظیر شن و ماسه سر به فلک کشد و نظارت‌های ضعیف نیز به گرانی مصالح بیشتر دامن زده است.

گرانی افسارگسیخته مصالح ساختمانی به‌ویژه شن و ماسه در حالی در ماه‌های اخیر در شهرستان‌های رامسر و تنکابن رو به افزایش گذاشته که به گفتهٔ بسیاری از شهروندان، پیمانکاران و کامیون داران، کمبود شدید معادن برای برداشت شن و ماسه یکی از مهم‌ترین دلایل گرانی روزافزون شن و ماسه بوده که سبب بروز چالش جدی برای فعالان عرصه ساخت‌وساز شده است.

این کمبودها و گرانی شن و ماسه در حالی است که بنا به گفته مسئولان دو شهرستان تنکابن و رامسر سال‌ها پیگیر ایجاد شهرک شن و ماسه بوده اما نه‌تنها موفق به این کار نشدند بلکه چند واحد تولیدی شن و ماسه هم یا تعطیل‌شده و یا نیمه فعال هستند، البته لازم به ذکر است که بر اساس آمار حدود ۳۵ واحد تولیدی شن و ماسه در غرب مازندران وجود دارد که از این تعداد ۲۵ واحد غیرفعال بوده و برخی نیز نیمه فعال هستند.

علاوه بر این، برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر جریانی رودخانه‌های این دو شهرستان، از تبعات نبود معادن برداشت شن و ماسه بوده که در سال‌های اخیر نمود بیشتری یافته و تغییر چهره رودخانه‌ها و آسیب‌پذیر بودن آن‌ها در جریان سیل را رقم‌زده است.

همچنین نباید از این نکته غافل شد که غرب مازندران به‌ واسطه دارا بودن جاذبه‌های بی‌شمار برای گردشگران، همواره مورد استقبال آنان بوده و سرمایه‌گذاران و برج‌سازان بسیاری در این منطقه اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند، بنابراین نیاز آنان به مصالح ساختمانی به‌ویژه شن و ماسه تقاضا را در غرب مازندران افزایش داده و چون عرضه آن بسیار کم است، قیمت‌ها به‌طور چشمگیری بالا رفته و گاهی اوقات هم کمبود مصالح به شدت در منطقه احساس می‌شود.

علی نکوزاد یکی از کامیون داران رامسری دراین‌باره می‌گوید: در روزهای اخیر قیمت هر تن شن و ماسه در رامسر به ۷۰ هزار تومان و در برخی موارد هم به ۱۰۰ هزار تومان رسیده که در مقایسه با ماه‌های گذشته، افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: افزایش قیمت از یکسو و کمبود شدید آن از سوی دیگر باعث شده تا بسیاری از کامیون داران بیکار شوند و اگر هم به فرض باری وجود داشته باشد به دلیل افزایش قیمت شن و ماسه برای کامیون داران مقرون‌به‌صرفه نیست زیرا آن میزان پولی که برای بار کردن شن و ماسه دریافت می‌کنند، صرف خرید آن شده و پولی برای کرایه کامیون نمی‌ماند.

نکوزاد اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشتر رانندگان کامیون برای خریداری شن و ماسه مسافت حدود ۱۸۰ کیلومتر را تا آمل طی می‌کنند اما نرخ مصالح در آمل برای کامیون داران ارزان‌تر حساب می‌شود.

دو تن از پیمانکاران رامسری مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت شن و ماسه و کمبود آن را در نبود معادن شن و ماسه می‌دانند و می‌گویند: چون در منطقه ما معدن وجود ندارد، مجبوریم از شرق مازندران مصالح موردنیاز را تأمین کنیم که سبب می‌شود هزینه گزافی را متحمل شویم.

شهروندان تنکابنی و رامسری هم از این وضعیت بشدت گله‌دارند و می‌گویند ما برای تأمین یک‌تن شن و ماسه برای ساخت سر پناهی بر خودمان باید هزینه گزافی بپردازیم که اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست.

رامسر فاقد معدن است

سعید فیلی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت رامسر، دراین‌باره مهم‌ترین دلیل گرانی و کمبود شن و ماسه در رامسر را نبود معدن رسمی می‌داند و می‌گوید: معدن در رامسر وجود ندارد و برداشت‌های پراکنده توسط متقاضیان هم باید با طی کردن مراحل اداری و برگزاری مزایده در استان انجام شود.

وی افزود: نبود معدن رسمی در رامسر به این دلیل نیست که این مزیت در منطقه وجود نداشته باشد بلکه دسترسی سخت به آن مناطق و مسائل زیست‌محیطی باعث می‌شود تا پیمانکاران قبل از برداشت از معادن متحمل هزینه سنگینی جهت برطرف کردن موانع زیست‌محیطی شوند و به همین دلیل استقبال نمی‌کنند.

مجتبی لاتی نماینده شورای اسلامی شهرستان تنکابن در شورای عالی استان با بیان اینکه این موضوع سالهاست که گریبان گیر منطقه ما بوده و دلیل آن نبود معادن برداشت شن و ماسه در تنکابن و رامسر است، به خبرنگار مهر می‌گوید: این موضوع بارها در شورای عالی استان مطرح و بررسی‌شده و به مسئولان ارشد استان هم متذکر شدیم اما تاکنون نتیجه مطلوبی عایدمان نشده است.

وی افزود: منطقه تنکابن و رامسر ظرفیت واگذاری معادن را دارد کما اینکه این مهم را در برداشت‌هایی که برای پروژه‌های عمرانی ملی و استانی انجام شد، مشاهده کردیم.

لاتی اضافه کرد: شورای عالی استان مازندران به مدیران ارشد توصیه کرد تا برداشت معادن را به شهرداری‌ها واگذار کنند تا ضمن ایجاد منابع درآمدی پایدار و کاهش هزینه‌ها برای شهرداری، مشکل کمبود معادن و شن و ماسه هم در منطقه تا حدودی رفع شود.

شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی هم بر نبود معادن در منطقه غرب مازندران صحه گذاشت و گرانی مصالح ساختمانی را از دغدغه‌های جدی منطقه عنوان کرد و گفت: نبود معادن از یکسو سبب بروز مشکلات بسیاری برای کسانی که می‌خواهند خانه‌ای بسازند و یا پیمانکاران ساخت‌وساز و از سویی دیگر باعث برداشت‌های غیرمجاز از بستر رودخانه شده به طوری که عمق رودخانه‌ها روزبه روز بیشتر شده و خطر سیل به شدت آن‌ها را تهدید می‌کند.

وی افزود: کمبود شن و ماسه در منطقه باعث شده تا رودخانه‌ها مورد برداشت مضاعف قرار بگیرند و این موضوع مهمی است که بارها به وزیر صنعت معدن و تجارت تذکر دادم و خواستار مهندسی شدن رودخانه‌های منطقه شدم.

شریعت نژاد راهکار حل این مشکل را در ایجاد مجتمع‌های شن و ماسه در منطقه دانست و بیان داشت: احداث شهرک‌های شن و ماسه راهی مناسب برای تأمین نیاز مردم در غرب مازندران و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از رودخانه‌ها و ساحل دریا است.

بر این اساس با توجه به نیاز سالانه منطقه غرب مازندران به ۱۸ میلیون مترمکعب شن و ماسه، ساماندهی و احداث معادن شن و ماسه در منطقه در چارچوب قانون ضروری به نظر می‌رسد تا ضمن تأمین نیازهای مردم و حفظ تعادل قیمت مصالح ساختمانی، از دست‌اندازی به محیط‌زیست و برداشت‌های غیرمجاز از رودخانه‌ها جلوگیری شود.