دوشنبه 16 ارديبهشت 1398-12:59 کد خبر:67274

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر خبر داد:

ویژگی‌های ۵ محصول دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر گفت: این مرکز با داشتن ۹ هسته فناور در طول یک‌سال به‌تازگی موفق به رونمایی از پنج محصول دانش‌بنیان شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از آنا، عباس دهپوری در حاشیه مراسم سی‌و‌ششمین سالروز راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر که با حضور مسئولان در این واحد دانشگاهی برگزار شد، در تشریح کارکرد و ویژگی‌های پنج محصول دانش‌بنیان این دانشگاه اظهار کرد: مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر نزدیک به یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و امروز با داشتن ۹ هسته فناور در طول این یک‌سال موفق به رونمایی از پنج محصول شده است.

وی تولید کپسول ژل رویال توسط فتحعلی غلامی اوریمی را یکی از محصولات این مرکز معرفی کرد و گفت: ژل رویال زنبور عسل که متعلق به غذای  زنبور ملکه است با فناوری فریز درایر به ‌صورت کپسول خوراکی درآمد.

مدیر مرکز رشد واحد قائم‌شهر افزود: دانش فنی برای نخستین‌بار است که مورد استفاده قرار گرفته و هسته فناور در حال اخذ تأییدهای پزشکی برای تولید این محصول است، این کپسول کلاژن‌ساز است و در جوان‌کنندگی پوست کاربرد دارد.

دهپوری تصریح کرد: بیوراکتور غشایی تولید بایو اتانل دومین محصول این مرکز است که ساخت این محصول با کاربرد در تولید و جداسازی همزمان انواع محصولات بیولوژیکی (به‌ویژه پسماندهای بخش کشاورزی) با استفاده از تکنولوژی تراوش تبخیری انجام می‌شود.

مدیر مرکز رشد واحد قائم‌شهر درباره این محصول گفت: در این بایو راکتور غشایی که به ‌صورت نمونه پروتو تایپ (نمونه اولیه) است، با حمایت‌های مرکز رشد دانشگاه ساخته شده که این بیوراکتور توانسته با استفاده از پسماندهای بخش تولید شکر قهوه‌ای (کنجاله نیشکر) را تخمیر و با استفاده از سیستم غشایی اتانل تولید کند.

وی ادامه داد: در این نمونه از باگاس نیشکر و آب پنیر استفاده می‌شود که در این مجموعه ساخت بیوراکتور شیشه‌ای، ماژول غشا تفلونی و راکتور هیدروترمال استلس استیل استفاده شدند که دو نفر از دانشجویان ارشد برای تولید این پروتو تایپ به‌عنوان پایان‌نامه خود برای بهینه‌سازی این دستگاه مشغول به فعالیت هستند.

دهپوری تکثیر و پرورش زالوی طبی را از دیگر محصولات این مرکز نام برد و گفت: در این هسته با تهیه زالوهای والد و بهینه‌سازی پرورش آن توانسته‌اند تعداد ۵ هزار زالوی طبی را تکثیر و پرورش دهند.

مدیر مرکز رشد واحد قائم‌شهر هدف از تکثیر زالو را رونق تولید و حمایت از تولید ملی، کارآفرینی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی، احیای سنت زالودرمانی و طب سنتی براساس آمیزه‌های طب بوعلی‌سینا، صادرات زالو با هدف ارزآوری، تولید روغن زالو برای ترمیم و جوان‌سازی پوست و حجم‌دهنده برشمرد.

وی تولید ترایزول کیت استخراج  DNA و RNA توسط حمیدرضا هاشمی پطرودی را سومین محصول این مرکز معرفی و اظهار کرد: این هسته فناور موفق به تولید کیت همزمان DNA و RNA با یک ترکیب شده است که از جمله ویژگی این محصول، قابلیت استخراج DNA/RNA از نمونه‌های با کارایی بسیار بالا، بالاترین خلوص و کیفیت، استفاده‌نکردن از مواد سمی و خطرناک مانند فنل، کلروفورم و... ، حذف کامل آلاینده‌ها و مواد بازدارنده، بالاترین کارایی و کمترین میزان مواد ترکیبی برای پایین‌آوردن قیمت تمام‌شده برای این کیت است.

این مسئول افزود: با انجام این کار می‌توان نیاز دانشجویان تحصیلات تکمیلی زیر حوزه‌های زیست‌شناسی و کشاورزی را در بخش ژنتیک و درمانی تا اندازه‌ای برطرف و از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.

دهپوری گفت: وب اپلیکیشن جیره‌نویسی خوراک دام، طیور و آبزیان چهارمین محصول این مرکز است که به‌راحتی قابلیت دانلود داشته و دسترسی به آن از طریق موبایل و یا کامپیوتر امکان‌پذیر بوده است.

مدیر مرکز رشد واحد قائم‌شهر افزود: این روش دارای مزایای محاسبه سریع و دقیق ارزان‌ترین فرمول جیره، نیازمندی‌های تغذیه‌ای گله در شرایط مختلف، ارزش تغذیه‌ای انواع اقلام خوراکی، به‌روزرسانی اقلام خوراکی و قیمت آنها، محیط کاربری ساده و بی‌نیاز از آموزش، بدون نیاز به نصب، دسترسی با کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و موبایل دارای اتصال به اینترنت است.

وی خاطرنشان کرد: تولید نهال‌های سالم حاصل از کشت سلول و بافت خانواده بری blackberry تمشک سیاه اصلاح‌شده و Raspberry  تمشک قرمز اصلاح شده و Blue berry بلوبری توسط یوسف قاسمی پنجمین محصول این مرکز بود که رونمایی شد، میوه‌های ریز خانواده بری که از انواع نهال‌های تمشک سیاه و قرمز، بلوبری و زغال اخته تشکیل شده، به‌دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدان بالا در دنیا جزء میوه‌های پرطرفدار هستند.

دهپوری گفت: سال‌های اخیر استفاده از این دسته از میوه‌ها به‌دلیل مزه مطلوب و خواص دارویی آنها مورد استقبال قرار گرفته است و از آنجایی که نهال بسیاری از این میوه‌ها جزء نهال‌های وارداتی بوده و قیمت بالایی دارند و سطح زیر کشت این محصولات بسیار پایین است، تکنیک کشت بافت با بهره‌مندی از تولید گیاه از طریق کشت سلول و بافت و اندام‌های گیاه می‌تواند تعداد بسیار زیادی از نهال‌ها را در مدت زمان کم و با قیمت بسیار مناسب در اختیار کشاورزان و افراد علاقه‌مند قرار دهد.

مدیر مرکز رشد واحد قائم‌شهر ادامه داد: از طرفی نهال‌های حاصل از کشت بافت به‌دلیل تولید در شرایط آزمایشگاهی عاری از هرگونه عوامل بیماری‌زایی مانند قارچ، باکتری و ویروس هستند که می‌تواند عملکرد بیشتری را در مقایسه با نهال‌های حاصل از تکثیر سنتی داشته باشد؛ بنابراین این هسته با بهره‌مندی از این تکنیک توانایی تولید انبوه محصولات یا میوه‌های بری را دارد و مانع از خروج ارز از کشور می‌شود.