سه شنبه 27 فروردين 1398-14:20 کد خبر:66850

خبرگزاری تسنیم گزارش می‌‌دهد:

گلایه مردم مازندران از افزایش قیمت میوه و تره بار در بازار

در حالی نخستین ماه سال را پشت سر می‌گذاریم که افزایش بیش از حد قیمت میوه و تره بار تولید داخل، داد مردم مازندران را در آورده است.


خزرتیترخبر: میوه و تره بار به عنوان یکی از ملزومات اساسی برای تهیه و پخت غذا و پذیرایی از میهمانان در سبد غذایی خانواده‌ها قرار دارد و افزایش چشمگیر قیمت این نوع محصولات سبب حذف آن از سبد غذایی مردم و خانوار و بروز کمبود ویتامین‌های مختلف در بدن می‌شود.

البته با شروع سال جدید و نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به نام رونق تولید انتظار می‌رفت تا اقدامات مناسبی از سوی مسئولان برای رونق تولیدات داخلی به ویژه در حوزه تولید میوه و تره بار و توزیع عادلانه آن به همراه کنترل قیمت در بازار صورت گیرد.

این در حالی است که در این بخش با افزایش چشمگیر قیمت روبه‌رو بوده و در ماه‌های آغازین سال گویا کم کاری جدی در این حوزه صورت گرفته که نیازمند عزم جدی برای کنترل و پیگیری قیمت در بازار است.

افزایش بیش از 20، 30 و 50 درصدی بسیاری از اقلام میوه و تره بار در بازار سبب شده تا بسیاری از مردم توان خرید مایحتاج اساسی خود را از دست دهند و توان پذیرایی از میهمانان را نداشته باشند و در بسیاری از موارد برای تهیه اقلام مصرفی نظیر سیب زمینی، پیاز، گوجه و خیار که جزو ملزومات اصلی در آشپزی محسوب می‌شود با مشکل روبه‌رو هستند و این موضوع سبب بروز نگرانی در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور شده و استان مازندران نیز از این قائله مستثنی نبوده و نیازمند کنترل جدی قیمت در بازار است.

دفتر خبرگزاری ما در مازندران برای بررسی قیمت میوه و تره بار و صیفی‌جات به میان مردم این استان در شهرهای مختلف رفته تا از نزدیک این موضوع را مورد واکاوی قرار دهد.

یکی از بازاریان اظهار داشت: حدود 50 سال سن دارد و در تمام این سال‌ها به یاد ندارد که سیب زمینی یا پیاز را با قیمت هر کیلو 15 هزار تومان خریداری کرده باشد.

وی افزود: برای تهیه 4 کیلو سیب زمینی یا پیاز باید دستمزد یک روز کارگری خود را تقدیم فروشندگان میوه و تره بار کند و دیگر چیزی برای تهیه الباقی مایحتاج خانواده‌اش باقی نمی‌ماند.

این شهروند مازندرانی ادامه داد: به این میزان که بر قیمت اقلام مصرفی میوه و تره بار افزوده شده از قدرت خرید مردم کاسته شده و این وضعیت باید توسط مسئولان کنترل شود.

یکی دیگر از شهرواندان مازندرانی که به همراه خانواده برای تهیه میوه و تره بار به بازار آمده بودند با ابراز نگرانی از افزایش بی‌رویه قیمت در بازار اظهار داشت: برای تهیه گوجه، خیار، سیب زمینی و پیاز باید دستمزد دو روز کارگری خود را تقدیم فروشندگان کند و این اصلا" شرایط مناسبی برای گذران زندگی نیست.

وی افزود:علاوه بر قیمت میوه و تره بار بسیاری از اقلام و وسایل مصرفی و مورد نیاز مردم با افزایش چشمگیر قیمت روبه‌رو شده که بسیاری از آنها تولیدات داخلی بوده و توسط هموطنان خود کشور احتکار و با قیمت گران به فروش می‌رسد.

یکی از کسبه‌های بازار اظهار داشت: قیمت هر کیلو سیب درختی در میدان تره بار معادل 11 هزار تومان بوده که با هزینه حمل و پول کارگر و استهلاک به بیش از 12 هزار تومان افزایش می‌یابد و با افزایش سود 30 درصدی با قیمت 15 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که این شرایط مناسبی نیست و سبب کاهش فروش در بازار شده است.

وی افزود: حدود 30 سال در بازار میوه و تره بار فعالیت دارد و برای نخستین بار است که با افزایش قیمت این چنینی روبه‌رو شده که داد همه مردم و کسبه را در آورده است.

اما به‌ نظر می‌رسد در شرایط کنونی باید کنترل جدی و مستقیم در بازار عرضه صورت گیرد تا حداقل قیمت تمام شده اقلام و مایحتاج خوراکی ضروری مردم با میزان حقوق و دستمزد دریافتی آنها برابری کند و از سوی دیگر برای قطع شدن دست دلالان و سودجویان بهترین روش برای کنترل قیمت، تهیه و عرضه این اقلام توسط دولت در بازار بوده که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.