يکشنبه 11 فروردين 1398-11:53 کد خبر:66637

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

سیمرغ بر مدار سیل/سیل زدگان: برخی مسئولان برای سلفی گرفتن می آیند

۱۳ روز از سیل مازندران می‌گذرد، سیمرغ همچنان در محاصره گل و لای قرار دارد و آب شرب بابل همچنان کدر و نیمه قطع است.


خزرتیترخبر: ۱۳ روز از سیل مخرب مازندران می‌گذرد و هنوز رد این حادثه ویرانگر را می‌توان در خانه و کاشانه و مناطق مختلف مازندران دید و همچنان اوضاع زندگی برخی از سیل زدگان عادی نشده است.

با آنکه همه گروه‌های نظامی، اداری، بسیجی، جهادی و روحانیان پای کار آمدند و مشغول پاکسازی منازل و روستاها از گل و لای هستند اما هنوز پاکسازی کامل صورت نگرفته و روستاییان، نوروزشان با گل و لای و سیل سپری شده است.

در سیمرغ و روستای تالارپشت که بیشترین خسارت سیل را دیده است، گروه‌های جهادی و امدادی مشغول پاکسازی خانه‌ها و منازل روستاییان هستند و روستاییان از اینکه هنوز کمک‌ها و وام‌های بلاعوض به حساب آنان واریز نشده است انتقاد دارند.

یک روستایی که خانه و زندگی اش در سیل از بین رفته می‌گوید، برخی مسئولان که برای بازدید می آیند نگران آن هستند که کفش یا لباس شأن گل و خاکی شود و اینان نمی‌توانند دردی از ما حل کنند.

وی که خود را عنایت الله خدادادی معرفی می‌کند می‌گوید: هنوز در حال پرداخت قسط وام مسکن قبلی هستیم که سیل تمام زندگی ام را برد و دو ماشین لوازم زندگی و اثاثیه منزلم با سیل بر باد رفته است، اکنون ماهانه ۷۵۰ هزار تومان قسط مسکن پرداخت می‌کنم و اقساط وام جدید نیز به آن اضافه خواهد شد.

این روستایی می‌گوید: ما بدهکار بانک هستیم و وام‌های جدید نیز روستاییان را بدهکارتر خواهد کرد درحالی توان پرداخت تسهیلات برای سیل زدگان ممکن نخواهد بود.

احمد حسین پور دیگر سیل زده سیمرغ که سیل تمام زندگی اش را از بین برده است می‌گوید: هر شب مجبوریم خانه اقوام سپری کنیم و این وضعیت برای ما رنج آور است.

وی که سیل سبب ترک برداشتن دیوار منزل مسکونی اش شده است می‌گوید: تا ایوان منزل مان را آب گرفته است و اثاثیه زندگی ام در سیل از بین رفته است درحالی که به همه افراد چهار میلیون تومان تسهیلات بلاعوض داده می‌شود و باید مبلغ تسهیلات افزایش یابد.

وی از زمان حادثه وقوع سیل می‌گوید که نوه‌ام در کنارم نشسته بودم و به یکباره با حجم زیاد آب مواجه شدیم که خانه و زندگی مان را محاصره کرده بود.

روستایی دیگری که خود را حسین حسین پور معرفی می‌کند نیز با تقدیر از تلاش‌های گروه‌های سپاهی و جهادی و خیران می‌گوید: زندگی ام را آب گرفته و ۲۸ رأس گوسفندانم براثر سیل تلف شده است و فقط چهار میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی و تعمیراتی ارائه شده است.

وی می‌گوید: حتی یک لیوان برای چایی خوردن برای ما باقی نمانده است و برخی مسئولان فقط می آیند و عکس یادگاری می‌گیرند و می‌روند.

مشکل تأمین آذوقه نداریم / ‏ به سمت ساخت و ساز پیش می‌رویم

مجتبی حبیب نژاد، فرماندار سیمرغ می‌گوید: خوشبختانه در بحث تأمین آذوقه مردم مشکل نداریم و بسیج استان و شهرستان و همه ارگان‌های انقلابی و نظامی پای کار آمدند.

وی درباره توزیع لوازم خانگی بین سیل زدگان با بیان اینکه هنوز این لوازم توزیع نشده است گفت: قرار است برخی لوازم نظیر یخچال و برخی ملزومات بین سیل زدگان و نوعروسان توزیع شود و خانواده‌ها نگرانی نداشته باشند.

وی با اظهار اینکه هماهنگی خوبی بین ستاد شهرستانی و استانی وجود دارد تصریح کرد: مشکلی در زمینه خدمات دهی نداریم و حتی سپاه استان تهران به عنوان معین کمک رسانی در شهرستان مستقر شده است و گروه‌های جهادی از طلاب استان و حوزه علمیه قم نیز در منطقه برای پاکسازی منازل آسیب دیدگان حضور دارند.

فرماندار سیمرغ می‌گوید: در حال حاضر اوضاع منطقه عادی و تثبیت شده و به سمت ساخت و ساز پیش می‌رویم.

حجت الاسلام ناصر شکریان مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران نیز با اشاره به حضور گروه‌های جهادی طلاب و روحانیان در مناطق سیل زده اظهار داشت: این افراد مشغول پاکسازی منازل افراد سیل زده هستند و تا پایان در کنار سیل زدگان خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به تشکیل جلسه فوق العاده تبلیغات اسلامی در سیمرغ افزود: خدمت به افراد آسیب دیده و کاهش درد و آلام آنان وظیفه به شمار می‌رود و گروه‌های جهادی طلاب و روحانیان در جریان سیل به سیل زدگان آق قلا و گمیشان نیز کمک رسانی کرده اند و اقلام مورد نیاز توزیع کرده اند.

آبرسانی سیار به بابل و بابلسر

با گذشت ۱۳ روز از سیل وضعیت آب شرب در شهرهای بابل و بابلسر هنوز عادی نشده و کدورت موجود در آب و قطع آن سبب بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

در حال حاضر آبرسانی به برخی مناطق این شهرستان‌ها به صورت سیار صورت می‌گیرد اما مجید عبداللهی مدیرعامل آبفا شهری مازندران می‌گوید: برای تأمین آب شرب مورد نیاز سایر مشترکین به ویژه در شهرهای بابل، بابلسر و امیرکلا روزانه ۲۲ تانکر سیار آبرسان از سوی شرکت‌های آبفاشهری و روستایی با ظرفیت ۱۱۵ هزار لیتر فعالیت داشته و ۱۹ هزار و ۵۰۰ بسته یک لیتری آب بسته بندی شده بین مشترکین شهرهای بابل و بابلسر توزیع شد.

وی، از اجرای خط انتقال به منظور برداشت آب از لایه بالایی سدالبرز به دلیل کدورت پایین‌تر لایه سطحی در زمان بروز سیل و سیلابی شدن ورودی سد خبر داد و گفت: پس از شستشوی ۴۰ کیلومتر از این خط انتقال، بخشی از کمبود آب شرب شهرهای گروه الف به ویژه بابل و بابلسر در روزهای آینده برطرف می‌شود.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، جمع خسارت وارده به تأسیسات آبرسانی آب و فاضلاب شهری مازندران را تا کنون ۱۵۷ میلیارد ریال دانست و تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و بسیج امکانات دو شرکت آب وفاضلاب شهری و روستایی درحال حاضر آب شرب تمامی شهرهای آسیب دیده از سیل به جز شهرهای گروه الف در ۲۴ ساعت اولیه برطرف و جریان آب پایدار برقرار شد.

عبدالهی به بازدید استاندار مازندران از مناطق آسیب دیده به ویژه در سواد شمالی و سوادکوه اشاره کرد و گفت: در این دو شهرستان به ویژه شیرگاه با مشکل رانش زمین مواجه هستیم، این امر منجر به شکستگی و یا تخریب خطوط انتقال آب می‌شود که همکاران اکیپ فنی در کوتاه‌ترین زمان سعی در برطرف کردن آن دارند.

سیل اخیر مازندران هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف در استان خسارت زده است.