سه شنبه 18 دی 1397-9:33 کد خبر:65047

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

مرغ همچنان یک پا دارد/ گرانی در مهد پَرطلاها

«مرغ هوایی شد» این جمله‌ای است که مدام در مازندران تکرار می‌شود زیرا قیمت آن هر روز در استانی که مهد تولید مرغ است، با نوسان و شتاب مواجه است.


خزرتیترخبر: قیمت مرغ در ماه های اخیر در مازندران تا مرز ۱۵ هزار تومان رسیده است، انگار مرغ یک‌پا دارد و همچنان برابر کاهش قیمت دلار و ارز مقاومت کرده است.

گرانی قیمت مرغ، سبب شده تا گوشت سفید هم از سفره افراد کم‌درآمد و کارگران پرکشد و این درحالی‌که مازندران قطب تولید مرغ و تخم‌مرغ به شمار می‌رود و رتبه ۱۵ و ۱۶ جهانی را به خود اختصاص داده است.

دو هزار و ۵۰۰ مرغداری با تولید یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن در مازندران فعالیت دارد و با آنکه سهم ۱۱ درصدی تولید کشور را دارد اما نوسانات قیمت، مرغ را هم به کالای لوکس و لاکچری مبدل و این قوت را از سفره نیازمند حذف کرده است.

گشتی در بازار مازندران در عصر یک روز زمستانی نشان می‌دهد که قیمت مرغ اندکی نسبت به‌روز قبل کاهش‌یافته و در کانال ۱۴ هزار تومان قرار گرفته است،جگر مرغ در این روز ۵۰۰ تومان نسبت به دیگر روزهای کاهش یافت و هر بسته دو هزار تومان عرضه می‌شود و پای و بال مرغ، حکایت دیگری دارد.

به سراغ گوشت و ماهی نمی‌توان رفت، باآنکه فصل صید ماهیان استخوانی است، ماهی قزل‌آلا کیلویی ۳۰ هزار تومان، ماهی سفید تا ۵۰ هزار تومان، ماهی آزاد نیز هر قطعه بین ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان چوب زده می‌شود، گوشت قرمز گاوی ۷۰ هزار تومان و گوشت گوساله تا ۸۰ هزار تومان نرخ زده‌شده است و برخی از خانوارها ماه‌ها و حتی سالی است که طعم و مزه گوشت را نچشیده‌اند.

تولیدکنندگان و فروشندگان مرغ و ماهی و گوشت، افزایش قیمت دلار، افزوده شدن قیمت نهاده‌ها و کمبود آن را دلیل رشد قیمت این فرآورده‌ها بیان می‌کنند.

به گفته عباس کاملی فروشنده مرغ در بازار ساری، هرروز کشتارگاه ها قیمت جدید مرغ را عرضه می‌کنند و کار خرید نقدی شده است و دیگر چک‌های مدت‌دار نمی‌پذیرند.

به گفته این بازاری، افزایش قیمت مرغ و گوشت بر بازار فروشندگان نیز تأثیر منفی گذاشته و میزان خرید و تقاضا نسبت به قبل کمتر شده است.

صیادی یکی از تولیدکنندگان مرغ، واردات مرغ از ترکیه و برزیل و نبود سیاست مشخص برای حمایت از تولیدکنندگان را سبب نوسانات در بازار مرغ می داند و ادامه می دهد: دولت به‌جای خریداری مرغ مازاد و ارائه یارانه برای خرید نهاده‌ها و عرضه مرغ گرم در بازار اقدام به واردات می‌کند و این مسئله به‌اضافه واحدهای مرغداری غیرمجاز، این صنعت را با چالش‌های عدیده‌ای مواجه کرده است.

احمدی یک قصاب بابلی نیز بابیان اینکه تهیه دام از دامداران نسبت به قبل مشکل‌تر شده است می‌گوید: قیمت دام زنده گاو و گوسفند نسبت به گذشته رشد چشمگیری یافته است و این مسئله در رشد قیمت‌ها نیز مؤثر بوده است.

علی حسینی دیگر تولیدکننده مرغ در مازندران نیزبه مشکلات فراروی این صنعت اشاره می‌کند و می‌گوید: برای تولید این میزان گوشت مرغ روزانه ۱۷ تا ۱۸ هزار تن نهاده باید به مرغداری‌ها تزریق شود، از سوی دیگر شرکت پشتیبانی امور دام اگر نهاده‌ای هم تحویل می‌دهد در قبال تحویل مرغ است.

وی افزود: به دلیل نرخ پایین آن، مرغداران آماده تحویل مرغ نیستند و همچنین بر اساس تفاهم‌نامه قرار بود ماهانه ۲۰۰ هزار تن نهاده بین مرغداران توزیع شود، اما محقق نشد.

با توجه به اینکه مازندران قطب تولید طیور در کشور است مردم انتظار دارند قیمت مرغ در استان کمتر از سایر استان‌ها باشد، ازاین‌رو عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه دستگاه‌های نظارتی و تعزیراتی با جدیت بیشتری نسبت به مقابله با گران‌فروشی اقدام کنند، ادامه داد: تولیدکنندگان به‌صورت توافقی به نفع مردم و بازار تلاش کنند تا شرایط عادی به جامعه برگردد و اوضاع آرام شود.

۲۰ درصد تولید گوشت مرغ برای تنظیم بازار اختصاص می یابد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: ۲۰ درصد تولید گوشت مرغ استان توسط تولیدکنندگان به ستاد تنظیم بازار برای  کنترل بازار اختصاص یابد و تا ۴۸ ساعت آینده با هماهنگی فرمانداران و با نصب بنر، مراکز عرضه مرغ گرم باقیمت مصوب تعیین و با هماهنگی جهاد کشاورزی و سازمان صمت به پشتیبانی امور دام معرفی شوند.

این مسئول قیمت مرغ گرم را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: از صبح روز دوشنبه ۱۷ دی‌ماه توزیع گوشت سفید در استان آغاز شد و نهادهای نظارتی نسبت به نظارت محسوس و غیر محسوس اقدام کنند تا بازار به سمت تعادل پیش رود.

مهدی گلچوب مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران نیز از بسته تنظیم بازار شب عید ویژه استان مازندران خبر داد و گفت: برای این کار کمیته‌ای با مسئولیت سازمان صمت و مشارکت دستگاه‌های مرتبط شامل جهاد کشاورزی، تعزیرات، غله و پشتیبانی امور دام تشکیل شود.

وی بابیان اینکه امیدآفرینی یکی از شعارهای محوری استاندار مازندران است و در این راستا باید آنچه را که در حوزه تنظیم بازار اتفاق می‌افتد مردم احساس کنند، ادامه داد: از سوی دستگاه‌های مربوطه آخرین وضعیت قیمت کالاهای اساسی در بازار بررسی و کنترل شود.

به‌هرحال علت گرانی هر چه باشد مردم در انتظار برنامه و تدبیر مدیران خود برای سامان‌دهی بازار و جلوگیری از افزایش قیمت ها هستند.