چهارشنبه 9 فروردين 1402-14:48 کد خبر:117193

هواشناسی مازندران هشدار داد:

برف و باران و ریزش سنگ در انتظار جاده های شمال

هواشناسی مازندران با صدور هشدار نارنجی اعلام کرد، محور‌های کوهستانی استان از صبح جمعه برفی، بارانی با احتمال ریزش سنگ خواهد بود.


به گزارش خزرتیترخبر، هواشناسی مازندران نسبت به جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی محلی، بارش برف و ریزش سنگ در محورهای کوهستانی این استان از بامداد روز جمعه تا اواخر وقت روز شنبه آینده هشدار داد.

براساس این گزارش، اداره کل هواشناسی مازندران روز چهارشنبه با اعلام هشدار سطح نارنجی، وزش باد گاهی شدید، بارش باران و کاهش محسوس هشت تا ۱۵ درجه ای دمای هوا، مه گرفتگی در تمام محورهای کوهستانی، احتمال رعد و برق و بارش تگرگ و برف و طوفانی شدن دریا از بامداد روز جمعه تا اواخر وقت شنبه آینده را از اثر مخاطره این سامانه بارشی جدید اعلام کرد.

هواشناسی در اخطاریه خود، بارش برف در ارتفاعات به ویژه محور کندوان از محدوده سیاه بیشه تا تونل و محور هراز از محدوده گزنک تا بعد از تونل امامزاده هاشم از عصر روز جمعه تا اواخر وقت شنبه را از دیگر مخاطره این سامانه جدید اعلام کرد.

هواشناسی مازندران، جاری شدن روان آب و آبگرفتگی محلی، کاهش دید، لغزندگی، ریزش سنگ و اختلال در تردد محورهای کوهستانی بویژه محورهای کندوان و هراز، آسیب به پوشش خزانه برنج و احتمال خسارات به شکوفه‌های درختان و سرمازدگی جوانه‌ها در مناطق کوهستانی را از پیامدهایمنفی این سامانه سرد بارشی عنوان کرد.

در این اطلاعیه ضمن توصیه به مردم و مسافران برای پرهیز از تردد جاده ای به ‌ویژه محور کندوان و هراز، از آنان خواست در صورت ضرورت سفر، تجهیزات زمستانی را به همراه داشته باشند.

هواشناسی همچنین بر لزوم اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز خسارت های احتمالی، علاوه بر توصیه به کشاورزان نسبت به بستن و محکم کردن پوشش نایلونی خزانه برنج و دیگر اقدامات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی شکوفه‌ها و جوانه‌ها، از دستگاه های خدمات رسان و امدادی نیز خواست نسبت به مقاوم سازی سازه های کم مقاوم و تابلوهای تبلیغاتی اقدامات لازم را انجام دهند.

در اخطاریه هواشناسی مازندران علاوه بر توصیه به کوهنوردان برای خودداری از صعود به ارتفاعات، به مردم نیز هشدار داد: در طی این مدت از اسکان در کنار رودخانه ها و توقف در حاشیه جاده ها خودداری کنند.

هواشناسی شرایط جوی مازندران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه را براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیـش یابـی هواشناسـی صاف تا نیمه ابری با افزایش محسوس دما و در دامنه ها و ارتفاعات با وزش بادگرم و از شامگاه پنجشنبه با افزایش ابر، وزش باد نسبتاً شدید از سمت غرب استان و با رگبار پراکنده باران پیش بینی کرده است.

آسمان مازندران در روزهای جمعه و شنبه نیز ابری همراه با کاهش محسوس دما، بارش متناوب باران، در ارتفاعات مه آلود با بارش باران و برف و وزش باد گاهی نسبتاً شدید پیش بینی شده است.

به گزارش خزرتیترخبر، شرایط جوی مازندران از روز یکشنبه تا چهارشنبه هفته آینده نیز صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش تدریجی دما و در مناطق ساحلی و جلگه ای با احتمال مه صبحگاهی پیش بینی شده است./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir