جمعه 4 آذر 1401-9:29 کد خبر:113249

به روزرسانی بهای مواد اولیه دولتی!

شوینده‌ها به سرنوشت دارویی‌ها دچار می‌شوند؟/گرانی یا نگرانی؛ چاره‌هایی از سر ناچاری!

بهای مواد اولیه ای که از سوی شرکت های دولتی تولید و توزیع می شود به قدری افزایش یافته که صاحبان صنایعی همچون تولید کنندگان شوینده توان ادامه با قیمت های دستوری اول سال را ندارند.


به گزارش خزرتیترخبر، همین چند هفته پیش بود که برخی از داروها در داروخانه ها به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت گذاری دستوری و مواردی از این دست کمیاب تا نایاب شدند؛ اتفاقی که حالا در صنعت شوینده، ‌آرایشی و بهداشتی به شکلی دیگر در حال تکرار است، این روزها اگر سری به فروشگاه های زنجیره ای تا سوپر مارکت محلی خودتان بزنید برخی از شوینده ها را ندارند و به این زودی ها هم قرار نیست شوینده محبوب تان تامین شود، اما چه اتفاقی افتاده که شوینده هم همچون دارو در حال کمیاب شدن است؟

براساس این گزارش، داستان شروع مشکلات صنعت شوینده به اوایل سال ۱۴۰۱ بر می گردد همان زمانی که خیلی از صنایع برای تولیدات شان مجوز افزایش قیمت می گیرند و صنعت شوینده هم یکی از همین صنایع بود که متناسب با افزایش هزینه های تولید خواستار به روز رسانی ۴۵ درصدی قیمت ها شد، با این حال برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم قرار بر این شد که قیمت ها ۲۵ درصد همان خرداد ماه جاری به روز رسانی شود و مابقی تغییرات قیمتی در نیمه دوم سال یعنی همین ماه مهر گذشته اعمال شود.

با این حال به رغم اینکه بختیار علم بیگی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع بهداشتی، آرایشی و شوینده در شهریور ماه جاری از احتمال افزایش بهای انواع شوینده خبر داد و گفت: با این افزایش قیمت های مواد اولیه دیگر توان تولید با قیمت های زیان ده قبلی وجود ندارد اما از آن تاریخ هفته ها می گذرد و افزایش قیمت رسمی اعلام نشده است.

از طرفی بررسی های میدانی نشان می دهد برخی از انواع شوینده ها قیمت ها را متناسب با نرخ ارز و افزایش قیمت بهای مواد اولیه دولتی گران کرده اند، با این حال هم سرپرست سازمان حمایت اعلام کرده که مجوزی برای تغییر قیمت نرخ شوینده ها صادر نشده و هم علم بیگی رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده در واکنش به این موضوع هرگونه افزایش قیمتی را تکذیب کرده است.

درحالی افزایش قیمت شوینده ها تکذیب می شود که فقط در یکی از محصولات شوینده یعنی مایع لباس شویی دست کم دو تولید کننده افزایش قیمت داده اند و به نظر می رسد شرکت های بیشتری نسبت به افزایش بهای محصولاتشان اقدام کنند که اگر هم افزایش قیمتی اعمال نشود باید منتظر توقف خطوط تولید بود؛ چرا که برخی از تولیدکنندگان از زیان ده شدن تولید خبر می دهند و می گویند حتی وضعیت صنعت را می توان به سادگی در بورس شرکت های تولید کننده نیز مشاهده کرد.

حسام بیگدلو دبیر انجمن صنایع شوینده،‌ بهداشتی و آرایشی با اشاره به اینکه همین الان که قیمت ها متناسب با هزینه ها افزایش نیافته بین ۱۰-۱۵ درصد شرکت های کوچک روند تولید را متوقف کرده اند می گوید: با ادامه شرایط فعلی دور از انتظار نیست که در آینده نزدیک با کمبود شوینده و بحران آن در بازار مواجه شویم، همین حالا هم علاوه بر تعطیلی شرکت های کوچک، شرکت های بزرگ نیز تولید را به یک سوم ظرفیت خود کاهش داده اند تا فقط در بازار بمانند.

نکته قابل توجه این است که قیمت محصولات بخش خصوصی سالی یک بار و یا نهایت دوبار به روز رسانی می شود که شرکت های تولید کننده مواد اولیه که عموما دولتی هستند هر روز بر مبنای تغییر نرخ های جهانی و دلار قیمت هایشان را به روز رسانی می کنند و همین مساله باعث زیان دهی بخش خصوصی شده است.

در این رابطه جمشید فروزش، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده آرایشی بهداشتی به بازار می گوید: تمام مواد اولیه داخلی و خارجی بر اساس نرخ جهانی قیمت گذاری و به دست بخش خصوصی می رسد؛ یعنی مواد اولیه داخلی بر اساس FOB خلیج فارس منهای ۵ درصد قیمت گذاری می شود، همچنین بهای مواد اولیه وارداتی هم به طور کلی بر اساس قیمت های جهانی است.

وی تاکید کرد: نمی شود ساختاری برای صنعت تعریف کرد که ورودی آن یعنی مواد اولیه بر اساس قیمت جهانی باشد و خروجی آن یعنی تولیدات بر اساس ریال باشد و بتوانید شرایط را کنترل کنید، بنابراین اگر ورودی قیمت جهانی است خروجی هم باید بر اساس قیمت جهانی باشد.

فروزش با اشاره به اینکه هزینه تولید کشورهای خارجی و ایرانی هر دو بر مبنای ارز دلار است تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا نمی توانید ببینید که یک قوطی پودر ۵۰۰ گرمی زیر ۴۰ یا ۵۰ سنت باشد اما در ایران این اتفاق رخ می دهد و مازاد هزینه از جیب تولید کننده می رود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده آرایشی بهداشتی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مواد اولیه و نیاز به بروز رسانی بهای تولیدات مربوط به خرداد ماه جاری است بیان می کند: آن زمان وزارت صمت و سازمان حمایت به این نتیجه رسیدند بهای شوینده باید ۴۵ درصد افزایش پیدا کند که متاسفانه با ۲۵ درصد بیشتر موافقت نکردند و گفتند تحمل کنید تا بازار تهییج نشود، تولیدکنندگان هم برای از دست نرفتن صنعت تحمل کردند اما در حال حاضر تمام صنعت به زیان نشسته و دیگه ادامه راه امکان پذیر نیست.

وی می افزاید: صنعت خواسته زیادی ندارد و می گویند آنچه خودتان تایید کرده اید را بدهید تا صنعت بتواند نفس بکشد ولی متاسفانه به هر دلیلی فعلا با تاخیر روبه رو شده و صنعتگر هم تا حدی می تواند زیان را تحمل کند بعد از آن وقتی که کارد به استخوانش رسید مجبور است چراغ ها را خاموش کند.

فروزش تاکید می کند: امسال هزینه های تولید اعم از مواد اولیه، نیروی انسانی و هزینه هایی همچون آب، ‌برق و غیره به شدت افزایش یافته است؛ از یک طرف تجهیزات و ماشین آلات هم نیازمند پرداخت هزینه تعمیر و نگهداری هستند و برای تمام این ها باید به قیمت روز هزینه پرداخت کنیم و نمی شود با قیمت سال گذشته تولید را ادامه داد و زیان کرد.

وی اضافه می کند: امسال نسبت به سال گذشته مواد اولیه، نرخ ارز و تعرفه گمرکی ۶۰ تا ۷۰ درصد گران شده است و دستمزد و هزینه های سربار به همین شکل بالای ۶۰ درصد بالا رفته است، همچنین هزینه های حمل و نقل گران شده است، بنابراین وقتی در چنین شرایطی درخواست افزایش ۲۰-۲۵ درصدی قیمت محصولات را داریم نمی گذارند و بعد می گویند چرا شوینده کم است و یا برخی از انواع آن در بازار نیست.

فروزش ادامه می دهد: بیش از ۴۷۰ واحد فعال در صنعت شوینده بهداشتی و آرایشی وجود دارد و بالای ۵۵ هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت اشتغال دارند و با توجه به روند افت تولید و از طرفی عدم قدرت خرید کافی مردم، واحد ها رو به تعطیلی حرکت کرده اند و حتی واحدهای بزرگ نیز برنامه تعدیل نیرو را در پیش گرفته اند.

این درحالی است که به گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده آرایشی بهداشتی ۱۰۰ درصد تولید نهایی محصولات شوینده کشور در داخل انجام می شود و همین حالا ۳۰ تا ۴۰ درصد صنعت در خطر کاهش تولید تا تعطیلی کامل قرار دارند و هر هفته شرایط نامناسب تر می شود، اتفاقی که به کاهش تولید تا کمبود مواد شوینده در بازار و در نهایت تعطیلی واحدها منتهی می شود. بنابراین عجیب نیست طی ماه های آینده همچون دارو نیاز به واردات حتی گران تر از تولید به وجود بیاید؛ چرا که بر اساس گفته های فروزش همین حالا کاهش تولید و عرضه به بازار شروع شده و این شوینده های موجود نیز از انبار شرکت های پخش می آیند.

به گزارش خزرتیترخبر، بنابراین کارشناسان پیش بینی می کنند دیر یا زود بحران کمبود انواع شوینده ها شروع شود و همین حالا هم پودر دستی کمیاب شده و به نظر می رسد در صورت عدم توجه مسئولان اواسط زمستان کمبودها تشدید تر و جدی شود، با این حال اگر قیمت ها همان ۲۰ درصد مقرر شده اول سال افزایش یابد، تولید کنندگان می توانند با هزینه تولید و درآمد سر به سر تولید را تا پایان سال ادامه دهند./بلاغ

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir