چهارشنبه 2 آذر 1401-13:36 کد خبر:112272

ایرنا گزارش می دهد:

غفلت هایِ نفس گیر مازندرانی ها در فصول شیوع بیماری های عفونی ویروسی

کووید ۱۹ ،سرماخوردگی، آنفلوآنزا و بیماری های ویروسی در این روزهای سرد سال در جامعه جاخوش کرده اند و قدرت خود را در گرفتن جان افراد و کشتن آن ها به نمایش گذاشته اند.


خزرتیترخبر: آنفلوآنزا ، کووید ۱۹ و سرماخوردگی هر سه عفونت ویروسی هستند که سیستم تنفسی را درگیر می‌کند و بیشتر افرادی که به این بیماری ها مبتلا می‌شوند نیاز دارند در طول مدت بیماری یکسری نکات و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا مانع از ابتلا دیگر افراد جامعه شوند.

بنا به اظهار نظر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، این بیماری ها این وضعیت و شرایط را دارند که به یک اپیدمی جهانی مبدل شوند که وقوع چنین شرایطی وابسته به نوع رفتار مردم یک جامعه دارد.

به طوری که در موضوع همه گیری بیماری نوپدید کووید ۱۹ شاهد بودیم که هر زمان مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی غفلت کردند و این بیماری از همان موضوع آسیب خود را به مردم زده است و موجب ابتلای افرادی بیشتری به این بیماری و حتی مرگ و میر بیشتر شده است.

همه ما روزهای سیاه کرونایی مرداد پارسال که روزانه بیش از ۷۰۰ نفر از هموطنانمان براثر این بیماری جان خود را از دست دادند را به یاد داریم که چطور ترس و واهمه از دست دادن عزیزانمان همچون بختک بر زندگی مردم سایه افکنده بود.

اما در این میان بیماری آنفلوانزا هم که دستی بر روی آتش ابتلا و مرگ و میر افراد دارد نیز در این فصل سرما نباید فراموش شود به طوریکه گزارش اخیر در خصوص تعداد کشته شدگان براثر آنفلوانزا نشان می دهد که این بیماری نیز همچون کووید ۱۹ در جامعه می تازد و جان ها را در قفس سینه حبس می کند به طوری که سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد فوتی های این بیماری را ۱۶۰ نفر اعلام کرد.

بهنام عرشی ضمن تاکید بر توصیه های گذشته، بهترین راه مقابله با این بیماری را تزریق واکسن دانست که اکنون در داروخانه‌ها موجود است و توصیه می‌شود سالمندان نسبت به تهیه آن سریعتر اقدام کنند.

آنفلوآنزا یک عفونت ویروسی است که سیستم تنفسی را درگیر می‌کند و بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند با مصرف انواع و اقسام آنتی‌بیوتیک‌ها بدون تجویز پزشک اقدام به خود درمانی می‌کنند که این کار باعث ایجاد مقاومت میکروبی در بدن شده و فرد مبتلا به پنوموکوک (عفونت ریه) می‌شود.

بنا به اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تست آنفلوآنزا ۲۵ درصد افرادی که به مشکلات تنفسی دچار شدند مثبت است و در همین حال همراه با فصل سرد سال ۲ نفر از مردم استان براثر آنفلوانزا فوت کردند که هر دوی آنها دارای بیماری زمینه ای بودند.

همچنین روزانه بطور میانگین ۲۰ تا ۳۰ نفر از مردم این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می شوند که حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر بیمار بدحال ادامه حیات آن ها به دستگاه های تنفسی و بخش های مراقبت ویژه وابسته است و در آبان ماه ۲ نفر از مردم مازندران براثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

متخصصان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان مازندران با توصیه به افراد برای رعایت مراقبت های بهداشتی لازم به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی تنفسی تاکید کردند که این نوع بیماری ها همانطورکه به راحتی قابل انتشار در جامعه هستند با رعایت نکات بهداشتی جزیی می توان از ابتلا به آنها جلوگیری کرد.

 

رابطه مستقیم میان ابتلا به بیماری های تنفسی و رعایت نکات بهداشتی

متخصص بیماری های عفونی و رئیس بخش بیماری های عفونی بیمارستان رازی قائمشهر در این باره گفت: سرماخوردگی ، آنفلوآنزا و کووید ۱۹ سه بیماری ویروسی با واگیر بالا هستند که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی لازم این بیماری ها می توانند به حالت همه گیری و اپیدمی در آیند.

فرهنگ بابامحمودی افزود: مهمترین ویژگی و شاخصه این بیماری های شایع در فصول سردسال حمله ویروس به سیستم تنفسی انسان است که در صورت پیشروی عفونت می تواند موجب تنگی نفس و در مراحل بالاتر شدت بیماری موجب مرگ و میر افراد شود.

وی ادامه داد: عامل بروز این بیماری ها از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم مجاری تنفسی به افراد منتقل می شود و آنها را به بیماری مبتلا می کند و با توجه به اینکه ویروس از طریق مجاری تنفسی منتقل می شود رعایت نکات بهداشتی که همواره از سوی متخصصان گوشزد می شود می تواند در جلوگیری افراد در ابتلا به بیماری ها کمک کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران استفاده از ماسک ، رعایت فاصله ، شستن مرتب دست با آب و صابون و تزریق واکسن کووید ۱۹ و آنفلوآنزا به افراد مسن و بیماران زمینه ای را از جمله راهکارهای بهداشتی برای مقابله با ویروس این بیماری ها برشمرد .

وی گفت : در زمان همه گیری کووید ۱۹ به دلیل ناشناخته بودن این بیماری غالب افراد بیشتر نکات بهداشتی مذکور را رعایت می کردند و این باعث شد تا همه گیری بیماری کنترل شود و جان بسیاری از افراد در این زمینه نجات پیدا کند.

به گفته بابامحمودی به طوریکه در فصل سردسال ۲ سالی که پشت سر گذاشتیم بیماری آنفلوآنزا فروکش کرد و افراد کمی در جامعه به آن مبتلا شدند و حتی آمار مرگ و میر نیز کاهش یافت اما در فصل پاییز امسال با توجه به کم شدن تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ رعایت نکات بهداشتی کم شده است و این موضوع بر روند ابتلا افراد بیشتری به بیماری آنفلوآنزا تاثیر گذاشته است.

وی افزود: این بیماری ها دستگاه تنفس را مورد مورد هدف قرار می دهند و قدرت سرایت از فرد به فرد و محیط به فرد را دارند و در صورت شیوع و همه گیری می تواند باعث مرگ و میر یک تا سه درصد جمعیت شود.

متخصص بیماری های عفونی مازندران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: برای درمان آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کووید ۱۹ از داروهای آنتی بیوتیک (چرک ‌خشک ‌کن‌ها) استفاده نشود، این داروها تاثیری در درمان و بهبودی بیماری ندارد و حتی می تواند باعث افزایش مقاومت بیماری نیز شود.

وی از گلودرد ،بدن درد و سرفه به عنوان شباهت علائم این ۲ بیماری نام برد که بسته به شدت بیماری علائم آن بروز می کند و افزود: آنفلوآنزا بیماری است که با تب بالا و ناگهانی پدیدار می شود و در صورت تداوم تب بعد از پنج روز به احتمال زیاد ویروس به سیستم تنفسی بدن حمله کرده و به تجویز داروهای آنتی بیوتیکی نیاز است.

متخصص بیماری های عفونی ادامه داد : دوره کمون و پنهان آنفلوآنزا در بدن بیمار به نسبت بیماری کووید ۱۹ کوتاهتر و در مدت زمان ۱۸ ساعت تا چهار روز علائم مشخص می شود.

وی ادامه داد: تجویز داروهای ضد ویروسی و آنتی بیوتیک برای درمان این بیماری در مورد افرادی نیاز است که شرایط خاص دارند و جزو افراد مسن ، زنان باردار و یا بیماری زمینه ای دارند است.

این متخصص بیماری های عفونی توصیه کرد: افرادی با چنین ریزفاکتورهای خطر برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند چون این افراد در صورت ابتلا می توانند آسیب های جدی تر به نسبت دیگر افراد ببینند.

 

پیشروی بیماری های تنفسی با بی توجهی به پروتکل های بهداشتی

مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: سرماخوردگی ، آنفلوآنزا و کرونا بیماری های تنفسی هستند که در حال حاضر مردم مازندران در این روزها به آن مبتلا می شوند که شباهت علائم آنها باعث می شود در تشخیص هر یک از آنها با سختی مواجه باشیم.

آزیتا دلیلی افزود: در ۲ سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا و ضرورت استفاده از ماسک برای در امان ماندن از این بیماری باعث شده بود تا در این مدت تعداد مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا کاهش یابد و حتی به صفر رسیده بود.

وی گفت: اما ذهنیت عموم مبنی بر از بین رفتن بیماری کرونا باعث شده تا افراد ماسک نزنند که این موضوع نه تنها باعث افزایش تعداد مبتلایان به کرونا شده است در افزایش تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا نیز تاثیر گذاشته است.

به گفته دلیلی علائم ابتلا به آنفلوآنزا در مقایسه با کرونا شدیدتر است، فرد مبتلا به آنفلوآنزا در همان مراحل اولیه ابتلا دچار تب، گلودرد و سردرد به‌طور متوالی در چند روز می‌شود و حتی سرماخوردگی معمولا نسبت به این بیماری خفیف‌تر است.

وی گفت: برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا به سایر افراد باید دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده که برای عدم ابتلا به کرونا وجود دارد، رعایت و مورد توجه قرار گیرد.

به گفته دلیلی رعایت این نکات می تواند افراد را در مقابل این بیماری مصون کند و نیازی نیست تمامی افراد جامعه واکسن تزریق کنند.

وی بر لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های خاص جامعه تاکید کرد و توضیح داد: افراد بالاتر از ۶۵ سال، کودکان، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی و آسم، دیابت، نارسایی قلبی، بیماران دیالیزی، بیماران تحت شیمی درمانی و افراد با نقص ایمنی سریعتر واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به فروکش کردن بیماری کووید ۱۹ در استان گفت: البته بخش بیشتری از وقوع چنین رخدادی نتیجه همگانی شدن تزریق واکسن که در پی آن افزایش ایمنی بدن است.

عباس علیپور افزود: در مقابله با بیماری های ویروسی همچون کووید ۱۹ و آنفلوآنزا رعایت چند نکته برای در امان ماندن مقابل آن ضروری است که تزریق واکسن از جمله آنها است که البته برای بیماری آنفلوآنزا ضرورت ایجاب می کند که افراد دارای سوابق بیماری زمینه ای و افراد مسن این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: به طوریکه در مورد بیماری کووید ۱۹ مشاهده کردیم فوتی های ناشی از این بیماری در پیک هفتم بیماری افرادی بودند که ۶ ماه از تزریق واکسن آنها گذشته بود و بدنشان ایمنی لازم را در مقابل با این بیماری نداشته اند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین با توجه به فصل سردسال و حضور افراد در محیط های بسته بدون وجود تهویه هوا خود عامل مهم در ابتلا افراد به بیماری های ویروسی تنفسی است که خودداری از حضور در چنین مکان ها باید مورد توجه قرار گیرد.

علیپور اعلام کرد: نادیده گرفتن این نکات بهداشتی باعث شده تا شاهد ابتلا افراد به بیماری آنفلوآنزا باشیم که ۲۵ درصد افرادی که به بیماری های تنفسی مبتلا شدند تست آنفلوآنزای آنها مثبت است.

وی تاکید کرد: همواره در مقابله با بیماری های ویروسی عفونی رعایت نکات بهداشتی ساده ای همچون استفاده از ماسک و یا تزریق واکسن می تواند در ابتلا افراد به این بیماری ها جلوگیری کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: امسال ۲ نفر از مردم این استان براثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا فوت کردند که یکی از آنها دارای بیماری سرطان پیشرفته معده و نفر بعدی بیماری ام اس پیشرونده داشتند.

بنا به گزارش ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در یک ماه اخیر از مجموع یک هزار و ۷۴۲ بیمار کرونایی بستری شده در بیمارستان های استان ۴۸۴ نفر بدلیل شرایط حاد تنفسی در بخش های ویژه بستری شدند و ۲ نفر نیزجان خود را از دست دادند./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir