دوشنبه 4 مهر 1401-10:12 کد خبر:110166

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

زمین فوتبال زیولا سوادکوه مدعی پیدا کرد/ ردپای تخلف مسئولان وقت

زمین فوتبال محله زیولا سوادکوه که سال ها برای ورزش جوانان منطقه استفاده می شود، توسط فرد حقیقی محصور و فنس کشی و دست ورزشکاران از آن کوتاه شد.


خزرتیترخبر: (رضا شریعتی)- ماجرا با فنش کشی اطراف یک زمین فوتبال متعلق به اداره ورزش و جوانان در محله زیولا سوادکوه شمالی توسط فردی حقیقی که مدعی مالکیت این زمین از سال ۱۲۴۷ تاکنون بوده است، آغاز شد، شاید برای کسانی که در این محله زندگی می‌کنند، این زمین تنها یک زمین ورزشی ساده نباشد و یادآور خاطراتشان باشد، چرا که از سال ۱۳۷۰ که ملی بودن این زمین به تأیید کارشناسان و مسئولان وقت منابع طبیعی رسید، به اداره ورزش واگذار شده بود.

این زمین تا حدود یک ماه پیش مکانی برای برگزاری مسابقات ورزشی و محلی افراد محله بود، فردی مدعی است که این زمین متعلق به اجداد او بوده است و با رأی دادگاه و در حالی که گویا در مراحل ابتدایی با سکوت و یا شاید هم سهل انگاری مسئولان برخی ادارات در دفاع از اراضی که در سال ۱۳۷۰ به ملی بودن آن اذعان شده بود، موفق شد تا رأی اثبات مالکیت بگیرد.

او مدعی است زمینی به مساحت ۲۴ هکتار در سال ۱۲۴۷ توسط جد او به تملک این طایفه در آمده، این زمین در سال ۱۳۱۰ برای بار اول به نام جد او سند خورده و مجدداً در سال ۱۳۲۵ به نام طایفه او سند خورده است.

این ادعا در حالی است که بر طبق قانونی که سال ۱۳۴۲ اجرایی شد و پس از تصویب قانون ملی شدن جنگل‌های کشور در سال ۱۳۴۱، برنامه تفکیک اراضی ملی از مستثنیات با هدف ایجاد امنیت برای دیگر طرح‌ها و جلوگیری از تخریب، تجاوز و تصرفات غیرمجاز به عرصه‌های منابع طبیعی شروع شد که شامل شناسایی، تثبیت و تملک عرصه و اعیانی جنگل‌ها، مراتع، بیشه‌های طبیعی و اراضی جنگلی کشور و تفکیک آنها از عرصه‌ها و تأسیسات و خانه‌های روستایی و همچنین اراضی زراعی و باغ‌هایی است که تا تاریخ تصویب قانون ایجاد شده بودند و این امر موجب اختلافاتی در مالکیت اراضی شد.

مدعی مالکیت زمین می‌گوید که منابع طبیعی قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع در سال ۱۳۴۲ را دارد که سندها را باطل می‌کند اما پدر بزرگ ما در سال ۱۳۵۴ برای این زمین سند گرفته و این زمین از سال ۱۲۴۷ تا سال ۱۳۶۸ در تصرف طایفه ما بود است.

اظهارات مدعی مالکیت این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که چرا طایفه وی تاکنون پیگیر این ۲۴ هکتار زمین مورد ادعا نبوده و اصلاً این زمین چگونه به تملک این طایفه در سال ۱۲۴۷ رسیده است، این ادعا در حالی است که متولیان امر معتقدند تابع مراجع قضائی هستیم.

تابع تصمیم مراجع قضائی هستیم

عباس اکبرزاده، رئیس اداره ورزش و جوانان سوادکوه شمالی در این باره توضیح می‌دهد که کمتر از یک ماه پیش فردی مدعی شد زمین فوتبال زیولا بیش از ۶۰ سال پیش متعلق به بنده بوده است اما این یک هکتار زمین بیش از ۳۰ سال پیش از سوی منابع طبیعی به اداره ورزش و جوانان واگذار شده بود.

وی در پاسخ به اینکه چرا سندی برای این زمین توسط اداره ورزش و جوانان گرفته نشده است، پاسخ می‌دهد: در مواردی که از طریق ماده ۶۹، منابع طبیعی زمین را واگذار می‌کند امکان گرفتن سند برای اداره ورزش و جوانان فراهم نیست این زمین به نوعی برای منابع طبیعی بوده که در اجاره ما قرار دارد.

رئیس اداره ورزش و جوانان سوادکوه شمالی در خصوص اقدامات انجام شده درباره برخورد با فردی که دور زمین را محصور کرد نیز می‌گوید: چون اداره ورزش یگان ویژه ندارد، برای همین با اداره منابع طبیعی که یگان ویژه دارد تماس گرفته شد.

اکبرزاده با تاکید بر اینکه گرانی زمین سبب شد تا تصرف زمین و حتی زمین خواری زیاد شود، گفت: شهرستان سوادکوه شمالی واحد حقوقی ندارد و واحد حقوقی اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران با تکمیل اسناد و مدارکی که توسط ورزش و جوانان و منابع طبیعی شهرستان جمع‌آوری شده پیگیر موضوع است و ما تابع تصمیم مراجع قضائی هستیم.

وی ادامه داد: امسال اداره ورزش و جوانان و اداره ثبت اسناد تفاهمنامه‌ای به منظور نقشه کشی برای گرفتن سند زمین‌های ورزشی در استان و شهرستان سوادکوه شمالی منعقد کرده‌اند.

۵۳۰ زمین از منابع طبیعی برای ورزش گرفته شد

همچنین سید هادی حسینی نماینده اسبق مردم قائمشهر و سوادکوه در مجلس و مدیرکل اسبق ورزش و جوانان درباره ادعای مطرح شده اظهار کرد: قبل از اینکه من مسئول وقت باشم زمین در زمان استانداری وقت از منابع طبیعی تحویل و کلنگ این طرح آن زمان زده شد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، تربیت بدنی از منابع طبیعی زمین درخواست می‌کند، گفت: بنده ۵۳۰ زمین از منابع طبیعی بر اساس قانون برای ورزش گرفتم. در این باره قانون اجازه می‌دهد در حاشیه شهرها و روستاها زمین‌های مستعدی که متعلق به منابع طبیعی است به اداره ورزش و جوانان واگذار شود.

حسینی با بیان اینکه این زمین معترض داشته است، افزود: استاندار وقت گفت منابع طبیعی این موضوع را بررسی کنند که این کار انجام شده است، در زمان بنده دوباره مردم این زمین را برای امر ورزش درخواست کردند، در حالی که من خودم و هم سن و سال‌های من ٥٠ سال پیش در آن زمین بازی می‌کردیم و اگر این زمین سند داشت افرادی که مدعی مالکیت بودند طرح دعوی می‌کردند.

حسینی با بیان اینکه سال‌ها این زمین محل تمرین اهالی محل و جوانان بوده است، گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای زمین بودجه تعریف کرد، برای زمین دروازه گذاشته شد و خاک و ماسه و بذر چمن ریخته و فنس کشی شد مدتی به خاطر رانش زمین مشکل پیدا کرد و مجدداً بازسازی شد.

وی گفت: اگر مالکیت بر اساس اسنادی که دارد اثبات شود، می‌تواند سند واگذاری منابع طبیعی را ابطال کند و زمین خود را پس بگیرد یا منابع طبیعی زمینی را جایگزین کند که منابع طبیعی معمولاً کار دوم را را انجام می‌دهد.

نماینده اسبق قائمشهر و سوادکوه در مجلس گفت: الان همانند گذشته ٥٠ تا ۶۰ سال است که جوانان در آنجا تمرین می‌کنند و تربیت بدنی و منابع طبیعی متولیان امور هستند و زمین در تملک مردم و ورزش است

حسینی با بیان اینکه زمین در وقت خود فنس کشی، تسطیح، کانال کشی و تیر دروازه نصب شده است، گفت: این موارد به معنای آن است که طرح اجرا شد. این زمین سکوی طبیعی هم دارد و در اطراف هم با خاکریز سکو سازی شد.

برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ ولی‌پور، رئیس منابع طبیعی سوادکوه شمالی رفتیم که او قول پیگیری داد و گفت برای دفاع از انفال و منابع طبیعی با کسی تعارف نداریم و قاطعانه بر طبق قانون و مقررات برخورد می‌کنیم.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir