سه شنبه 29 شهريور 1401-9:37 کد خبر:110045

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

مهد والیبال ایران شوکه شد/استانداردسازی بلای جان باشگاه های خصوصی

ایرادات قانونی سازمان لیگ به سالن ورزشی آمل و احتمال لغو میزبانی بازی‌های خانگی تیم لبنیات هراز در فصل جدید رقابت های لیگ برتر، مهد والیبال را در شوک فرو برد.


خزرتیترخبر: (مهدی غلامی)- فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران با اعلام سازمان لیگ فدراسیون از ۶ مهرماه و با حضور ۱۴ تیم برگزار می‌شود، تیم لبنیات هراز آمل به همراه هورسان رامسر دو نماینده مازندران در رقابت‌های امسال لیگ برتر والیبال باشگاه‌های کشور هستند.

تیم لبنیات هراز آمل درحالی سومین فصل حضور خود در پی انصراف باشگاه کاله از تیم داری در لیگ برتر والیبال باشگاه‌های کشور را تجربه می‌کند که این تیم در دو فصل سپری شده همانند باشگاه کاله در ۱۳ سال گذشته از همه حریفان در سالن ورزشی پیامبر اعظم آمل میزبانی می‌کرد.

اعلام استاندارد سازی سالن قبل از شروع لیگ

استاندارد سازی سالن‌های ورزشی در سال های اخیر به یکی از مطالبه جدی و شرط برخی فدراسیون‌های ورزشی از باشگاه‌های دولتی و خصوصی که قصد تیم داری در لیگ های برتر کشور را دارند، تبدیل شده است، موضوعی که درصورت فراهم بودن زیرساخت‌ها و الزام آورشدن ادارات کل ورزش وجوانان استان‌ها و شهرستان‌ها نسبت به انجام این مهم، گامی ارزشمند در راستای افزایش سلامت بازیکنان و ورزشکاران در زمان برگزاری مسابقات خواهد بود.

هرچند نبود کفپوش‌های استاندارد و حداقلی در بیشتر سالن‌های ورزشی در سطح کشور باعث گلایه ورزشکاران و افزایش آسیب دیدگی‌ها در سال های اخیر شده، اما اعلام استاندارد سازی سالن‌های برگزاری مسابقات از سوی سازمان لیگ فدراسیون والیبال به تیم‌های شرکت کننده در فصل جدید رقابت‌ها در کمتر ازیک یا حداقل دو ماه گذشته، به اعتقاد برخی مدیران و سرمربیان تیم‌های لیگ برتری قالب توجیه نبود.

کمبود سالن‌های برگزاری مسابقات و تعداد تیم‌های لیگ برتری در برخی شهرها امکان در اختیار داشتن سالن مسابقاتی را به طور کامل به یک تیم ویا باشگاه خاصی تقریباً امری غیرممکن به نظر می‌رسد.

شهرستان آمل در سال‌های اخیر با داشتن حامیان مالی مناسب، در ۹ رشته ورزشی در لیگ برتر فوتسال مردان وزنان، والیبال لیگ برتر و دسته یک، بسکتبال لیگ برتر، وزنه برداری و کشتی آزاد و فرنگی و بسکتبال با ویلچر در کشور تیم داری کرده که میزبانی همه بازی‌های این تیم‌ها در سالن ورزشی پیامبر اعظم (ع) به عنوان تنها سالن تقریباً استاندارد و مسابقاتی در این شهرستان بوده است.

برخورداری سالن ورزشی پیامبر اعظم آمل از کف پوش چوبی و استاندارد حداقلی که در حال حاضر در بیشتر سالن‌های استاندارد برخی شهرهای کشور و حتی خارج از کشور از آن استفاده می‌کنند، باعث شده تا این سالن درحدود یک دهه گذشته به تنهایی جور بیشتر سالن‌های غیراستاندارد این شهرستان را بکشد، این مسئله حالا دست اندرکاران باشگاه لیگ برتری لبنیات هراز آمل را در شروع بازی‌های این فصل والیبال باشگاه‌های کشور با چالش جدی مواجه کرده است.

موضوعی که در صورت اصرار سازمان لیگ فدراسیون والیبال به تیم‌ها برای انجام آن، باعث خانه به دوشی یکی از با سابقه‌ترین تیم‌های لیگ برتری به تهران، تبریز و یزد برای میزبانی از حریفان یا انصراف از این رقابت‌ها منجر خواهد شد.

کف پوش سالن پیامبر اعظم آمل استاندارد است

سرپرست تیم لیگ برتری لبنیات هراز آمل درهمین رابطه گفت: موضوع استاندارد سازی سالن‌های ورزشی همواره مورد قبول و پذیرش هم مدیران تیم‌ها و ورزشکاران بوده و هست، اما سازمان لیگ باید درنظر داشته باشد که کف پوش سالن ورزشی پیامبر اعظم آمل هم چوبی و از نوع خوب و استاندارد آن است که در حال حاضر درکشورهایی مثل لهستان، برزیل، ترکیه ازاین نوع کف پوش استفاده می‌کنند.

محمد شعبان پور با بیان اینکه این نوع نگاه فدراسیون که در صورت استاندارد نبودن سالن‌های محل میزبانی تیم‌ها بازی‌ها باید در تهران، یزد و تبریز برگزار شود، افزود: از آن جایی که بیشتر تیم‌ها و باشگاه های شرکت کننده خصوصی هستند وبا حمایت مالی بخش خصوصی تیمداری می‌کنند، قطعاً این تیم با واکنش منفی آنها که برای دیده شدن از سوی هواداران و مسئولان استانی و شهرستانی وارد این حوزه شدند، خواهد شد.

سرمایه گذاران ورزشی را فراری ندهیم

وی در پاسخ به این پرسش که این اقدام فدراسیون باعث انصراف از تیمداری هراز آمل در لیگ برتر خواهد شد، گفت: تاکنون مالک و سرمایه گذار باشگاه تصمیمی در این خصوص نگرفته، اما واقعیت امر این هست که سرمایه گذار دوست دارد درجایی که رشته ورزشی پرهوادار و پخش تلویزیونی و اقبال عمومی وجود دارد، سرمایه گذاری کند.

وی اضافه کرد: اینکه تیمداری کنیم و بازی ها در بیرون از استان برگزار شود، چه عایدی برای سرمایه گذار و علاقمندان به والیبال آن شهر خواهد داشت؟ این اقدام‌های شتابزده واحساسی و بدون پشتوانه منطق باعث بی انگیزگی و فرار سرمایه گذاران خواهد شد.

نامه سازمان لیگ باید خطاب به استانداران و مدیران کل ورزش باشد

سرپرست تیم لیگ برتری لبنیات هراز آمل با بیان اینکه سازمان لیگ فدراسیون والیبال باید نامه استاندارد سازی هر موارد دیگری در خصوص میزبانی سالن‌ها به جای ابلاغ به تیم‌ها و باشگاه ها به استانداران و مدیران کل ورزش و جوانان استان‌ها بفرست، تصریح کرد: همه واقف هستند که درایران کمتر باشگاهی هست که ساختار باشگاهی کامل و مجهز به سالن و یا ورزشگاه‌های اختصاصی باشد و در چنین شرایطی طبیعی است سالن‌های ورزشی که در اختیار ادارات کل ورزش و جوانان استان ویا شهرستان‌ها است، به آنها نامه زده شود تا شرایط استاندارد سازی ویا موارد دیگر را انجام دهند.

شعبان پور ادامه داد: مگر باشگاه سالن ورزشی مستقل در اختیار دارند و اگر ادارات ورزش وجوانان سالن اختصاصی با مدت زمان مشخص یک ساله، ۵ ساله یا ۱۰ ساله یا هر تعداد سالی که علاقمند به تیمداری هستند، به باشگاه‌ها واگذار کنند تا سرمایه گذار وحامی مالی این باشگاه‌ها متناسب با نوع فعالیت رشته ورزشی، در حد استاندارد آماده سازی کند.

منتظر نشست و تصمیم باشگاه‌ها با وزیر ورزش هستیم

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه بیش از ۹ تن از مدیران باشگاه‌های لیگ برتر والیبال که سالن آنها با اعلام سازمان لیگ شرایط میزبانی را ندارند، درخواست برگزاری جلسه فوری با ورزش وجوانان شدند، اضافه کرد: این نشست در این هفته برگزار می‌شود و درخواست ها و پیشنهادهای باشگاه‌ها نیز بیان خواهد شد تا بهترین تصمیم برای وضعیت موجود که باشگاه‌ها وآینده تیم‌های ورزشی خدشه دار نشود، گرفته شود.

سازمان لیگ با چه منطقی تصمیم گرفت

درهمین حال بهروز عطایی سرمربی تیم لبنیات هراز آمل که سرمربی تیم ملی والیبال بزرگسالان ایران را نیز برعهده دارد، به این تصمیم سازمان لیگ واکنش نشان داد وگفت: من فکر می‌کنم سالن ورزشی پیامبر اعظم آمل از نظر برگزاری مسابقات وداشتن کف پوش چوبی هیچ مشکلی ندارد.

وی افزود: اینکه ما بخواهیم برای همه سالن‌های ورزشی کف پوش خاصی را درنظر بگیریم به نظر من درهیچ جای دنیا وجود ندارد و من که به همراه تیم ملی درچند وقت اخیر در لیگ جهانی درایتالیا و لهستان بازی کردیم، کف پوش سالن چوبی و رنگ شده بود، همانند چیزی که هم اکنون در سالن ورزشی پیامبراعظم آمل وجود دارد.

وی اذعان کرد: من واقعاً نمی دانم، سازمان لیگ فدراسیون والیبال با چه منطقی این موضوع استاندارد سازی سالن‌ها را مصوب و به باشگاه‌ها ابلاغ کرده،! این یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

یک سالن ورزشی درآمل با ۹ تیم لیگ برتری

سرمربی تیم لبنیات هراز آمل ادامه داد: به هرحال ما در کشوری هستیم که زیرساخت‌های فوق العاده وپیشرفته به تعداد خیلی کمی داریم ونمی توان با این شرایط و حداقل امکانات برای همه تیم‌ها وشهرها متصور بود.

عطایی گفت: برای نمونه در شهرستان آمل که جای قدردانی از بخش خصوصی دارد که درحال حاضر ۹ تیم از این شهرستان درلیگ برتر کشور تیمداری می‌کنند وهمه این تیم‌ها دریک سالن ورزشی استاندارد این شهر که پیامبر اعظم هست، از حریفان خود میزبانی می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر بقیه تیم‌ها بسیاری از شرایط را رعایت می‌کنند، تنها تیم لیگ برتری درآن شهرستان هستند وامکانات شهرستان در اختیار آن مجموعه قرار داده می‌شود.

باعث فرار سرمایه گذار ودورشدن ورزش دوستان نشویم

سرمربی تیم لبنیات هراز آمل خواستار اتخاذ تصمیم‌های منطقی و برپایه شرایط و امکانات شهرستان‌ها از سوی دست اندرکاران فدراسیون شد و ادامه داد: اینکه همه دغدغه سلامتی ورزشکاران را در جریان مسابقات دارند، قابل تقدیر ودر جای خودش مهم است، اما در خانه والیبال تهران که سازمان لیگ آن را تأیید کرده در فصل گذشته عادل غلامی، مجتبی میرزاجان پور، اصغر مجرد مصدوم شدند و حتی جواد کریمی هم درسالن استاندارد خارج از کشور نیز دچار مصدومیت شد.

عطایی گفت: تصمیم دیگری که سازمان لیگ گرفتند مبنی بربازی ها متمرکز برگزار شود یا در سه شهر تهران، یزد و تبریز، قابل قبول نیست و فقط به نفع تیم‌های میزبان خواهد بود، حالا اگر درتهران برگزار شود شاید فشار کمتری به لحاظ هزینه‌ها به تیم‌ها وارد شود، اما درمجموع اگر قرار بود استاندارد سازی انجام شود باید فرصت بیشتری به تیم‌ها داده شود.

وی یادآور شد: اگر بهسازی نور سالن یا رختکن و یا مواردی ازاین دست بود، قابل پذیرش و اصلاح بوده، اما موضوع کف پوش واستاندارد سازی که سازمان لیگ به دنبال آن هست، حالا حالا قابل انجام نیست واین تصمیم شتاب زده باعث فرار سرمایه گذار و دورشدن ورزش دوستان از سالن مسابقاتی خواهد شد.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir