سه شنبه 29 شهريور 1401-9:37 کد خبر:110044

چرا سرو «آبنبات» در هواپیما ممنوع شد؟

به تازگی و در تمامی پروازهای داخلی و خارجی سرو آبنبات ممنوع شده و دیگر شما شاهد پذیرایی با آبنبات در هنگام پرواز نیستید.


به گزارش خزرتیترخبر، یکی از اصولی که سال های سال در پروازهای داخلی و بین المللی رعایت می شد و ارتباطی به شیوه پذیرایی ایرلاین ها هم نداشت، سرو آبنبات یا شکلات در هنگام ورود مسافران بود.

اقدامی که صرفاً برای کاهش استرس سفر نبود بلکه یکی از دلایل پنهان آن جلوگیری از گرفتگی گوش در هنگام تیک آف بود، چرا که به طور طبیعی با فاصله گرفتن هواپیما از زمین، میزان غلظت اکسیژن هوا هم کم شده و همین امر باعث اختلال در مجاری تنفسی و ایجاد فشار در منافذ گوش می شود.

به همین جهت هم اگر تجربه سفر با هواپیما را داشته باشید حتماً با اوج گرفتن هواپیما و درست چند دقیقه بعد از پرواز، گرفتگی و درد در گوش هایتان را احساس کرده اید.

خوردن شکلات یا آبنبات بزاق بیشتری را در دهان شما تولید می کند که قورت دادن آن، باعث کاهش گرفتگی در گوش ها هنگام پرواز می شود.

اما به تازگی و در تمامی پروازهای داخلی و خارجی این شیوه قدیمی ممنوع شده و دیگر شما شاهد سرو آبنبات در هواپیما نیستید.

«سرو آبنبات safe (امن) نیست و با توجه به اینکه احتمال دارد هنگام تیک آف موجب خفگی مسافر شود، ممنوع شده است.»

اما سید جمال افصحی، مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی آتا در خصوص اینکه آیا در این باره به صورت رسمی ابلاغی صورت گرفته یا نه؟ گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تنها به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی به ما ابلاغ شد که سرو آبنبات و شکلات ممنوع است.

این در حالی است که کاپیتان عین الله اردشیری، کارشناس حمل و نقل هوایی این صحبت ها را بهانه های اقتصادی و عدم تمایل ایرلاین ها برای هزینه در این بخش عنوان کرد و گفت: سرو آبنبات یا شکلات به هنگام پرواز دلیل پزشکی دارد و عدم اجرای آن موجب «باروتروما» (آسیب به پرده گوش) مسافران می شود.

وی افزود: بحث کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی اصلاً پذیرفته نیست چرا که آبنبات و شکلات در بسته بندی قرار گرفته و امکان تماس با دست و انتقال آلودگی به آن وجود ندارد.

در هر صورت شما باید بدانید که از این به بعد پس از سوار شدن به هواپیما یا باید آدامس و شکلات به همراه خود داشته باشید و یا مشکل گرفتگی گوش خود در پرواز را با راهکار جایگزین برطرف کنید.

شما می توانید با دو انگشت شست و سبابه بینی خود را بسته و هوا را با دهان نفس کشیده و سپس با بستن دهان، هوا را به آهستگی به درون بینی خود بدمید تا جایی که یک صدای تقه را در گوش خود بشنوید. این کار به شما کمک می کند هوای اضافه از گوشتان بیرون برود. علاوه بر این با خمیازه کشیدن هم می توانید به باز شدن گوش خود در پرواز کمک کنید.

در مورد کودکان می‌توانید به آن‌ها نوشیدنی یا پستانک دهید که حالت بلعیدن به این طریق انجام شود./برنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir