يکشنبه 26 تير 1401-10:23 کد خبر:107095

مرگ خاموش جنگل با رویش ویلاهای لاکچری:

خسارت‌های جبران ‌ناپذیر ساخت‌وسازهای غیراصولی بر پیکره طبیعت

قصه تلخ تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در مازندران همچنان ادامه دارد و این روزها شاهد رویش ویلاهای لاکچری هستیم که کارشناسان از آن به‌عنوان مرگ خاموش جنگل نام می‌برند.


خزرتیترخبر: برخورداری از این همه جذابیت موجب شد مسافران حتی سفر برای چند ساعت را به استان‌های شمالی کشور غنیمت بشمرند و همین موضوع پای خوش‌نشینی یا خانه‌های دوم و سوم را به رویش باز کرد، خانه که نه ویلاهایی که به ‌جای جنگل سبز شدند.

با ادامه این وضعیت و طمع برخی سودجویان شاهد  رشد قارچ گونه و بی‌ ضابطه ساخت‌ وسازهای غیرمجاز و ویلا‌سازی بر کوه، جنگل و دریا و خرید زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری آن در سایه نبود نظارت کافی در استان بودیم.

همین مسائل موجب شد قصه تلخ تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در مازندران تاکنون به پایان نرسید البته اقدامات خوبی در راستای جلوگیری از این مشکل در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم با قوت بیشتر تداوم یابد.

نکته مهم ساخت‌ ویلاهای لاکچری و سوپر لاکچری با همه امکانات و فروش آن با قیمت نجومی است که هرازچند گاهی تیتر یک اخبار می‌شوند و ادامه این وضعیت هم عواقب ناگواری خواهد داشت.

کشاورزان و مردم بومی مازندران که در سال‌های گذشته زمین خود را به فروش رساندند اگر به قبل برگردند هرگز به چنین کاری دست نمی‌زدند حتی آنان که در خوشبینانه ‌ترین حالت سرایدار یکی از ویلاهای لاکچری هستند و سقف هم بالای سرشان است و آواره شهرها نشدند اگر پای درد و دل ‌شان بنشینید تنها ای کاش.... می‌گویند و افسوس می‌خورند.

طی سال‌های اخیر اقدامات نسبتا موثری در برخورد با تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی مازندران و ساخت‌ وسازهای غیرمجاز در استان انجام شده است ولی این به معنای پایان کار نیست و باید کماکان تداوم یابد تا بیشتر از درختان، میلگردها در دل طبیعت استان سبز نشوند.

*پدیده بومی‌ زدایی در شمال

محمدرضا عرب‌خزائی عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک مرکز مازندران  درباره ساخت ‌وسازهای غیرمجاز و فروش ویلاهای تجملاتی یا به اصطلاح سوپر لاکچری در شهرهای شمالی، اظهار کرد: متاسفانه تعداد این ویلاها رو به افزایش بوده و امروز گسترش روزافزون شهرها و توسعه سریع صنعت قشر خاصی از جامعه را بر آن داشت که برای فراهم کردن اوقات فراغت و آرامش خود را به دامن طبیعت پناهنده شوند چه جایگاهی بهتر و زیباتر از شهرهای ساحلی که گویی نقاشی طبیعت در این نقطه از زمین ‌مان تمام ذوق و سلیقه خود را بکار برده و نمایی کوچک از بهشت برین را به تصویر کشیده است‌.

وی افزود: متاسفانه به ‌دلیل نبود نظارت مسئولان ذیربط در سال‌های اخیر شاهد ساخت ‌وسازهای غیراصولی و خارج از قاعده در شهرهای شمالی کشور بودیم که موجب خسارت‌های جبران‌ ناپذیری بر پیکر طبیعت بکر و محیط زیست منطقه شد.

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک مرکز مازندران بیان کرد: یکی از بزرگ ‌ترین آسیب‌هایی که پیامد این‌ گونه ساخت ‌وسازها است پدیده بومی‌زدایی و مهاجرت افراد بومی است ورود چنین اشخاصی در این مناطق موجب می‌شود که در درجه اول قیمت املاک به تبع آن قیمت اجناس و ملزومات اساسی و کالاهای مصرفی رشد چشمگیری داشته باشد و افرادی که خانواده‌هایشان صدها سال در این نواحی ساکن بوده‌اند با شرایطی مواجه خواهند شد که عملا توان اقتصادی آنها یاری مقابله با شرایط موجود و پیش آمده را ندارد.

این مسئول اضافه کرد: زمانی که افراد منطقه‌ای مجبور به ترک جایگاه و ماوای خود می‌شوند بالطبع فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه نیز دستخوش تغییر خواهد شد و اندک اندک به فراموشی سپرده می‌شود.

وی ادامه داد: ازسوی دیگر تخریب طبیعت و از بین بردن آن موجب تغییر شرایط آب و هوایی و گرم شدن جو منطقه و از بین رفتن شرایط موجود خواهد شد که به نظر بنده به نفع هیچ‌ کسی نخواهد بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک مرکز مازندران یادآور شد: ما هیچ جنگلی در کرمان نمی‌بینیم امیدواریم این اتفاق در آینده گریبان‌ گیر شهرهای شمالی نشود تا موجب تاثر و افسوس آیندگان شود.

وی گفت: برای پیشگیری از تخریب طبیعت نیاز به عزم و اراده بین مردم و مسئولان است تا دست در دست هم برای نجات و محافظت از طبیعت بی‌نظیر از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

* وجود ۴۰۰۰ مرز مشترک منابع طبیعی با اراضی

داریوش عبادی مسئول تشکل‌های محیط‌ زیست و منابع طبیعی مازندران، اظهار کرد: حدود یک میلیون هکتار جنگل در مازندران داریم که تاکنون بیش از نیمی از جنگل‌های مازندران را از دست داده‌ایم  و بسیاری از گونه‌های گیاهی منقرض شدند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما در نیم قرن اخیر بیش از نیمی از جنگل‌ها را از دست دادیم، افزود:  شاید در تصاویر ماهواره‌ای فضای سبز می‌بینیم ولی به خاطر این بوده جنگل‌ها از لحاظ کیفیت و کمیت از بین رفته است  ولی دیگر گونه‌های اصلی جنگل را نداریم و دیگر در جنگل‌های پراکنش و حجم از لحاظ تنوع گونه‌ای را از دست دادیم و با کاهش تنوع زیستی درجنگل‌ها مواجه هستیم.

مسئول تشکل‌های محیط ‌زیست و منابع طبیعی مازندران در ارتباط با دلایل نابودی جنگل، تصریح کرد:  وجود کارگاه خصوصی چوب ‌بری، نداشتن طرح برای نیمی از عرصه‌های جنگلی، قاچاق چوب، آتش ‌سوزی‌ها و افزایش دام‌سراها از دلایل نابودی جنگل محسوب می‌شود.

عبادی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل وجود ۴هزار کیلومتر مرز مشترک منابع ملی با اراضی و باغ‌ها است که اراضی ملی را در معرض تهدید قرار داده و کار کنترل را سخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تغییر کاربری اراضی از مهم‌ترین مشکلات است، اضافه کرد: آحاد مردم دوست دارند در شمال خانه‌ای داشته باشند جدا از این خود مازندرانی‌ها هم به‌ نوعی در مناطق کوهستانی و جنگلی ویلا داشته باشند که عموما خانه دوم می‌گوییم و میل افراد به سمت دامنه‌های جنگلی ارتفاعات کوهستانی و نقاط خوش آب و هوا است.

*حجم بالای سکونت از توان اکولوژیک سرزمین خارج است

مسئول تشکل‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی مازندران با اعلام اینکه حجم بالای سکونت غیرمازندرانی‌ها نشان می‌دهد با فشار و هجمه‌ بالایی مواجه هستیم که از توان اکولوژیک سرزمین خارج است، اظهار کرد: در کنار مشکلات تغییر کاربری، بحث پسماند مشکلات زیادی به دنبال داشته است که باتوجه به کمبود عرصه برای دپوی زباله، این مشکل حادتر شده است.

عبادی به مشکل چرخه بازیافت در مازندران اشاره کرد و افزود: با بحث شیرابه مواجه هستیم و زباله‌ها را به مناطق جنگلی و کوهستانی انتقال می‌دهد که بیش از ۳۰ تا ۴۰ نقطه را به عنوان محل دپوی زباله است و شیرابه‌ها یکی از مسائلی که جنگل‌های ما را تهدید کرد.

وی یادآور شد: در برخی مناطق استان نه تنها گاوسراها و گاوبان‌ها را محدود نکردیم بلکه امکاناتی نظیر آب، برق و خدمات جاده دادیم که روز به روز با افزایش روستاهای جدید در دل جنگل مواجه هستیم‌.

مسئول تشکل‌های محیط ‌زیست و منابع طبیعی مازندران گفت: اگر از بالا نگاه کنیم بیشتر جنگل تبدیل به باغ‌ها و مجتمع مسکونی شده و شاید از دور سبز باشد ولی بیشتر آسیب را در مناطق جنگلی داریم و مدیریت جامع و سیستمی بین دستگاه‌ها وجود ندارد که بتواند برای ارائه خدمات درست هماهنگ باشند.

*مرگ تدریجی جنگل

عبادی با هشدار اینکه با مرگ تدریجی جنگل‌های مازندران مواجه هستیم، اظهار کرد: شکی نیست در آینده جنگل‌های شمال و تنوع زیستی را از دست خواهیم داد و با کاهش آب شیرین و بیابان ‌زایی مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: افزایش  آلاینده‌های آب و خاک، سیل و خشک شدن تالاب‌ها، از بین رفتن منابع آبی، طغیان بیماری‌ها و آفات همه نتیجه از بین رفتن جنگل‌ها بود که این‌ پیامدها را در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم داشت.

مسئول تشکل‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی مازندران با تاکید بر اینکه باید فکر کنیم با حفظ جامعه گیاهی، جانوری و آب و خاک می‌توانیم به توسعه برسیم، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت هر مسیر دیگر که فکر کنیم ما را به توسعه می‌رساند، اشتباه است.

عبادی اظهار کرد: مهم‌ترین اقدامی که می‌تواند در زمینه توسعه پایدار و حفظ محیط زیست می‌تواند جلب مشارکت مردم برای حفظ جنگل‌های هیرکانی باشد اگاهی‌بخشی، توانمندسازی جوامع محلی و پویا شدن اقتصاد خانواده است.

*مرگ خاموش جنگل

وی با اشاره به اینکه موضوع مهم اینکه باید برای مدیریت جنگل‌ها دارای برنامه باشیم، گفت: ولی برنامه‌ای برای مدیریت جنگل‌ها نداریم و جنگل‌ها دارای به تدریج به سمت نابودی پیش می‌رود، به نوعی مرگ خاموش را در جنگل‌های مازندران شاهد هستیم.

فتح‌الله غفاری معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - منطقه ساری نیز می‌گوید: اهمیت جنگل  از هوای پاک گرفته تا جلوگیری از سیلاب بر هیچ کسی پوشیده نیست که ضرورت دارد حفط منابع طبیعی در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به اجرای طرح جایگزین تنفس جنگل در مازندران، اضافه می‌کند: در طرح حفاظتی جنگل همه مسائل دیده شده که باید به درستی اجرا شود.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری بیان می‌کند: یکی از مسائل ۴هزار کیلومتر مرز مشترک با اراضی زراعی داریم که لازم است بحث حراست بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

غفاری گفت: جنگل میراث ماندگار است که باید با حفاظت و حراست آن را به نسل‌ آینده منتقل کنیم./بلاغ

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir