شنبه 25 تير 1401-10:4 کد خبر:107073

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

قطعی یک هفته ای آب ۱۹ روستای بابل/ دزد به انبار زد

اهالی ۱۹ روستای بخش لاله آباد بابل در گرمای تابستان به مدت یک هفته از بی آبی در عذاب هستند و متولیان امر دلیل این قطعی آب را سرقت تجهیزات بیان می کنند.


خزرتیترخبر: ( صدیقه قربان نیا) - غصه پر قصه بحران آب شهرستان بابل این بار گریبان لاله آبادی‌ها را گرفت و آب ۱۹ روستای این شهرستان حدود یک هفته قطع است و قطره چکانی به آنها آبرسانی می‌شود.

گرمای شدید هوا و افت فشار و قطعی آب در روزهای گذشته مایه اعتراض و گلایه اهالی روستای بخش لاله آباد بابل شد و ساکنان این روستاها را به ستوه آورده است، خاله مرضیه از ساکنین منطقه لاله آباد است که مانند دیگر اهالی این منطقه در چند روز گذشته با مشکل قطعی آب مواجه و مجبور شده برای تأمین آب پارچ به دست بگیرد و از چاه‌های مزارع و خانه‌های دیگر اهالی آب تأمین کند.

وی اظهار داشت: با فرا رسیدن فصل گرما و نیاز بیشتر مردم به آب شرب، متأسفانه چند روز اخیر آب این منطقه قطع و باعث شده است که ما از زندگی ساقط شویم.

وی با انتقاد از کم توجهی مسئولان به قطعی آب چند روزه در این منطقه بیان کرد: کاش مسئولان خودشان را جای ما می‌گذاشتند که در چند روز اخیر چقدر شرمنده خانواده مان شدیم.

روستاییان کوزه به دوش شدند

این بانوی روستایی با بیان اینکه به دلیل قطعی آب روال عادی زندگی برهم خورده است و از زندگی ساقط شدیم خواستار رفع مشکلات از سوی مسئولان شد.

سیده خانم از اهالی روستای پهناور بخش لاله آباد نیز با انتقاد از بی توجهی متولیان امر اذعان کرد: خوشحال بودیم که خانه‌هایمان لوله کشی شد و از نعمت آب شرب برخوردار شدیم اما نمی‌دانستیم که وضعیت ما نسبت به قبل بدتر می‌شود زیرا قبلاً آب را از چاه منزل می‌گرفتیم اما حالا مجبوریم با قلب جراحی شده آب را از سر زمین برای مصارف شخصی به خانه بیاوریم.

سید حمید حسینی کاسب محله نیز با اشاره به تعطیلی چند روزه مرغ فروشی به دلیل قطع آب گفت: این چه وضعی است که هر روز دبه به دست به طرف چاه برویم و برای مصارف شخصی سطل با سطل آب به خانه بیاوریم.

وی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر از آبی استفاده می‌کنیم که با سموم کشاورزی آلوده شده است.

حسینی با اشاره به بیماری کودک خردسالش براثر نوشیدن آب آلوده، گفت: که کودک ۵ ساله‌ام به خاطر آب غیر آشامیدنی آلوده در بستر بیماری افتاده است.

سرقت تجهیزات علت قطعی آب است

دهیار روستای پهناور شهرستان بابل نیز با اشاره به قطعی چند روزه آب گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در روزهای اخیر مسئولان امر علت قطعی آب را سرقت تجهیزات عنوان کردند و با این بهانه تا به حال اقدامات خاصی برای رفع مشکل صورت نگرفته است.

وی با اظهار اینکه قطعاً اعتراضات به حق مردم لاله آباد باید توسط مسئولان شهرستان شنیده شود، گفت: مسئولان مربوطه برای حل مشکلات و موانع موجود در بحران چندین ساله این شهرستان تمام توان خود را به کار بگیرند تا مشکل بحران این شهرستان به صورت زیر بنایی حل شود.

مهدی سعادتی نماینده مردم بابل نیز با اشاره به برپایی جلسه‌ای مشترک بین مردم لاله آباد و مسئولان شهری و استانی ضمن انتقاد از رفع نشدن مشکل چندین ساله بحران آب در این شهرستان گفت: امیدواریم در روزهای آتی در ابتدا به صورت مقطعی شاهد حفر چاه مجزا برای منطقه لاله آباد برای رفع معضل کمبود آب باشیم و با تخصیص اعتبار و بودجه ملی، اقدام اساسی برای حل معضل چندین ساله صورت گیرد.

وی اظهار داشت: بحران آب در شهرستان بابل و استان مازندران از جمله مشکلات دیرینه‌ی است که متأسفانه در دولت‌های قبلی به این موضوع توجه نشده است در حالی که میانگین بهره برداری از آب‌های سطحی در کل کشور ۵۰ درصد ولی در استان مازندران ۸ تا ۱۰ در صد است.

وی بیان کرد: در حال حاضر با مکاتبات صورت گرفته با وزیر نیرو مقرر شد در آینده‌ای نزدیک نظارت بر سدهای استان مازندران افزایش یابد تا مسئله رفع شود زیرا در سال‌های اخیر به علت برداشت بی رویه از سفره‌های زیر زمینی این منابع طبیعی دچار مشکل شدند و پاسخگوی مردم این شهرستان نیست.

این نماینده مجلس گفت: برای حل مشکل زیر بنایی آب در این شهرستان در حال حاضر دو مخزن ۴۰۰۰ متر مکعبی آب برای این شهرستان در نظر گرفته شده که در قالب طرح‌های شهید سلیمانی اجرا شده است و از طریق قرار گاه خاتم الانبیا به مرحله اجرایی خواهد رسید.

مشکل بحران کم آبی در شهرستان بابل ریشه دیرینه ای دارد و به علت نگاه ضعیف مسئولان دولت قبل در حال تبدیل شدن به فاجعه است و برای حل مشکلات آبرسانی منطقه، طرح آبرسانی به شهرهای گروه الف در دست اجرا است اما در این طرح، بخش‌هایی نظیر لاله آباد مورد توجه قرار نگرفته است.

سهم اندک مازندران از آب‌های سطحی کشور

حمید رضا خدابخشی معاون بهره برداری و توسعه آبفا مازندران با بیان اینکه در روزهای اخیر با افزایش گرما و کمبود آب در سفره‌های زیر زمینی و افت فشار با بحران آب در شهرستان آمل و بابل مواجه بودیم، گفت: در بخش لاله آباد با کمبود مخازن روبرو هستیم و در آینده نزدیک با احداث مخزن ۲۰۰۰ مترمکعبی ذخایر آبی این بخش را به ۴۰۰۰ متر مکعب خواهیم رساند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این مشکل به صورت مقطعی با حفر چاه مجزایی برای این منطقه مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به طرح آبرسانی به شهرهای گروه الف ابراز کرد: با اجرایی شدن فاز نهایی شهرهای گروه الف مشکل شهرستان بابل برای همیشه حل خواهد شد.

معاون بهره برداری و توسعه مازندران گفت: با توجه به حجم دو برابری بارندگی در استان مازندران نسبت به استان‌های دیگر اما متأسفانه سهم برخوردی این استان از آب‌های سطحی ۱۲ درصد و از سفرهای آب زیرزمینی ۸۸ درصد است.

با اوج گیری گرمای دما، مشکل کمبود آب و قطعی آن در مناطق مختلف مازندران از جمله لاله آباد حادتر شده و رفع عطش تشنگی اهالی نیازمند تلاش جهادی دولت انقلابی است تا عقب ماندگی‌های گذشته در این منطقه رفع شود./مهر

 

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir